Land Rover kampt met personeelschaarste

Groot-Brittannië is hard op weg om Frankrijk voorbij te steken qua autoproductie, hetgeen met name te danken is aan de populariteit van het repertoire van Land Rover.

Maar de keerzijde van de medaille is dat de Britse merken vechten om goed personeel. Dat wordt momenteel vooral weggekocht bij toeleveranciers, waardoor de industrieketen toch onder druk komt te staan. Het is namelijk niet alleen JLR (Jaguar Land Rover) dat op zoek is naar personeel, maar ook Bentley en Mini.

De arbeidskrapte doet zich met name in de technische hoek voor, maar ook capabele managers zijn schaars. JLR weet tot nu toe de slag om dergelijk personeel wel te winnen, maar toeleveranciers die niet kunnen pronken met hun imago of schaalgrootte komen wel in de verdrukking. De Britse overheid probeert nu een helpende hand toe te steken in de vorm van allerlei trainingprogramma’s, maar critici doen die maatregelen af als "too little, too late".

JLR gaat daarom zelf maar de boer op. De autofabrikant geeft tegenwoordig voorlichtingbijeenkomsten op scholen aan 9-jarige kinderen om hen op het hart te drukken dat zij, als zij later groot zijn, toch vooral voor een technische carrière moeten kiezen. In de tussentijd wordt er naar Zuid-Europese landen gekeken voor de invulling van vacatures. Daarmee volgt JLR het voorbeeld van BMW, dat al aan honderden werkloze Spaanse ingenieurs een nieuw arbeidsperspectief heeft aangeboden.

Bron: Autointernationaal

Land Rover kampt met personeelschaarste - Automobielmanagement.nl

Land Rover kampt met personeelschaarste

Groot-Brittannië is hard op weg om Frankrijk voorbij te steken qua autoproductie, hetgeen met name te danken is aan de populariteit van het repertoire van Land Rover.

Maar de keerzijde van de medaille is dat de Britse merken vechten om goed personeel. Dat wordt momenteel vooral weggekocht bij toeleveranciers, waardoor de industrieketen toch onder druk komt te staan. Het is namelijk niet alleen JLR (Jaguar Land Rover) dat op zoek is naar personeel, maar ook Bentley en Mini.

De arbeidskrapte doet zich met name in de technische hoek voor, maar ook capabele managers zijn schaars. JLR weet tot nu toe de slag om dergelijk personeel wel te winnen, maar toeleveranciers die niet kunnen pronken met hun imago of schaalgrootte komen wel in de verdrukking. De Britse overheid probeert nu een helpende hand toe te steken in de vorm van allerlei trainingprogramma’s, maar critici doen die maatregelen af als "too little, too late".

JLR gaat daarom zelf maar de boer op. De autofabrikant geeft tegenwoordig voorlichtingbijeenkomsten op scholen aan 9-jarige kinderen om hen op het hart te drukken dat zij, als zij later groot zijn, toch vooral voor een technische carrière moeten kiezen. In de tussentijd wordt er naar Zuid-Europese landen gekeken voor de invulling van vacatures. Daarmee volgt JLR het voorbeeld van BMW, dat al aan honderden werkloze Spaanse ingenieurs een nieuw arbeidsperspectief heeft aangeboden.

Bron: Autointernationaal