Tesla Motors: beer of stier in de EV-arena?

Tesla Motors domineert het nieuws over elektrisch rijden, ook in Nederland. Dat is te danken aan de Model S, het enige model dat de fabrikant in Fremont maakt. Dankzij het model is de beurswaarde in slechts zes maanden tijd verdrievoudigd tot zo’n 12 miljard dollar.

Een aandeel Tesla stond op 1 januari op zo’n 35 dollar en is inmiddels door de grens van 100 dollar gegaan. Een mooi resultaat voor een bedrijf dat streeft naar een jaarproductie van 20.000 auto’s.

Met de lancering van supersnelladers, het vervroegd terugbetalen van overheidsleningen, de melding van de allereerste kwartaalwinst en de belofte van accuwisselen bouwt oprichter Elon Musk  gestaag aan de reputatie. Zeker ook onder beleggers.

Recall

Het is niet allemaal koek en ei: er is een recall van 1.228 exemplaren van de Model S vanwege een defecte scharnier bij de stoelleuning.  Het gaat om en serie die in 4 weken is gebouwd. Even rekenen: dan ligt het productietempo op 16.000 eenheden per jaar  (zonder vakanties). Eind 2012 meldde Tesla Motors dat het productietempo was gestegen tot  400 stuks per week. Een daling tot 300 stuks zou geen gewenst scenario zijn. Helemaal niet omdat volgens analisten de helft van de beurswaarde leunt op de Model S.

Winstmarge 

De gunstige financiële resultaten van Tesla in het eerste kwartaal komen bovendien voor rekening van de verkoop van voornamelijk Zero Emission Vehicle-credits die het bedrijf van de overheid kreeg toegekend. Onder meer Forbes twijfelt of de resultaten in het tweede kwartaal opnieuw zo goed zullen zijn. Zonder het meetellen van de ZEV-credits bedraagt de winstmarge slechts vijf tot zes procent. En dat ondanks het hoge aandeel dure modellen met het grootste accupakket.

Wat het lastiger maakt om in de toekomst (van Tesla) te kijken is dat de fabrikant sinds mei geen informatie geeft over het aantal orders.  Wel werd bekend dat de fabrikant in april inschrijvers aanspoorde hun order zo snel als mogelijk definitief te maken.

Gadgetgoeroe

De hele financiële cijferbrij rond de fabrikant kan niet verhullen dat er een revolutionaire sedan wordt gemaakt – met of zonder winst. De auto verovert ook Nederland. Gadgetgoeroe en trendwatcher Vincent Everts maakte er een aantal dagen de Nederlandse wegen mee onveilig, steeds nieuwe bestuurders oppikkend voor een videoreportage. Zie onderstaand filmpje. Dan nog een laatste cijfer: in mei werd één Model S op Nederlands kenteken gezet.

Bron: Zerauto

 

Tesla Motors: beer of stier in de EV-arena? - Automobielmanagement.nl

Tesla Motors: beer of stier in de EV-arena?

Tesla Motors domineert het nieuws over elektrisch rijden, ook in Nederland. Dat is te danken aan de Model S, het enige model dat de fabrikant in Fremont maakt. Dankzij het model is de beurswaarde in slechts zes maanden tijd verdrievoudigd tot zo’n 12 miljard dollar.

Een aandeel Tesla stond op 1 januari op zo’n 35 dollar en is inmiddels door de grens van 100 dollar gegaan. Een mooi resultaat voor een bedrijf dat streeft naar een jaarproductie van 20.000 auto’s.

Met de lancering van supersnelladers, het vervroegd terugbetalen van overheidsleningen, de melding van de allereerste kwartaalwinst en de belofte van accuwisselen bouwt oprichter Elon Musk  gestaag aan de reputatie. Zeker ook onder beleggers.

Recall

Het is niet allemaal koek en ei: er is een recall van 1.228 exemplaren van de Model S vanwege een defecte scharnier bij de stoelleuning.  Het gaat om en serie die in 4 weken is gebouwd. Even rekenen: dan ligt het productietempo op 16.000 eenheden per jaar  (zonder vakanties). Eind 2012 meldde Tesla Motors dat het productietempo was gestegen tot  400 stuks per week. Een daling tot 300 stuks zou geen gewenst scenario zijn. Helemaal niet omdat volgens analisten de helft van de beurswaarde leunt op de Model S.

Winstmarge 

De gunstige financiële resultaten van Tesla in het eerste kwartaal komen bovendien voor rekening van de verkoop van voornamelijk Zero Emission Vehicle-credits die het bedrijf van de overheid kreeg toegekend. Onder meer Forbes twijfelt of de resultaten in het tweede kwartaal opnieuw zo goed zullen zijn. Zonder het meetellen van de ZEV-credits bedraagt de winstmarge slechts vijf tot zes procent. En dat ondanks het hoge aandeel dure modellen met het grootste accupakket.

Wat het lastiger maakt om in de toekomst (van Tesla) te kijken is dat de fabrikant sinds mei geen informatie geeft over het aantal orders.  Wel werd bekend dat de fabrikant in april inschrijvers aanspoorde hun order zo snel als mogelijk definitief te maken.

Gadgetgoeroe

De hele financiële cijferbrij rond de fabrikant kan niet verhullen dat er een revolutionaire sedan wordt gemaakt – met of zonder winst. De auto verovert ook Nederland. Gadgetgoeroe en trendwatcher Vincent Everts maakte er een aantal dagen de Nederlandse wegen mee onveilig, steeds nieuwe bestuurders oppikkend voor een videoreportage. Zie onderstaand filmpje. Dan nog een laatste cijfer: in mei werd één Model S op Nederlands kenteken gezet.

Bron: Zerauto