Hij heeft zijn oog laten vallen op 2 Chinese merken, maar de BAIC baas kijkt ook naar Europa. "We willen een middelgroot Europees automerk overnemen nu de economie daar traag herstelt. We kunnen de productiecapaciteit van die fabrikant gebruiken als uitvalsbasis voor onze uitbreidingsplannen", aldus Heyi.

De topman noemt geen namen van de kandidaten, maar omschrijft de bedrijven als middelgroot met een goed imago. BAIC was enkele jaren geleden ook al op overnamepad in Europa. Het bedrijf wilde toen Opel van General Motors overnemen. Die acquisitie ging uiteindelijk niet door omdat de Amerikanen hun dochter uit de etalage haalden.

BAIC kocht in die periode wel de complete productielijn van de vorige generatie Saab 9-5. Op de Chinese markt werkt het bedrijf samen met Hyundai en Daimler. Met name bij de modellen van de laatste joint venture partner deed BAIC inspiratie op voor haar eigen repertoire.

BAIC heeft als doel om tegen 2020 jaarlijks 400.000 auto’s buiten de Chinese landsgrenzen te verkopen. Rond 2025 wil men "auto’s van wereldklasse" gaan produceren. Dat het bedrijf hierbij niet over één nacht ijs gaat, blijkt uit het feit dat BAIC onlangs Ferrari ontwerper Leonardo Fioravanti (Dino, Daytona en F40) in dienst heeft genomen.

Bron: Autointernationaal