Fiat dreigt met Alfa Romeo

Fiat dreigt de productie van nieuwe Alfa Romeo modellen naar het buitenland te verplaatsen.

Reden hiervoor vormen de strakke arbeidsregels in Italië, die langere diensten en kortere pauzes onmogelijk maken. Het Fiat concern zegt daardoor niet goed te kunnen concurreren met onder andere BMW, dat als een directe rivaal van Alfa Romeo wordt gezien. Topman Sergio Marchionne heeft nu alle nieuwe investeringen in Italië opgeschort om op die manier de regering van het land te bewegen tot versoepeling van het huidige arbeidsregime.

"Het herlanceren van Alfa Romeo zal definitief doorgaan, maar Italië moet beslissen of het wil dat dit gebeurt vanaf Italiaanse bodem. Fiat en Chrysler hebben namelijk verschillende alternatieven", aldus Marchionne. Deze uitspraak kan als een dreigement worden opgevat om de productie van nieuwe Alfa Romeo modellen naar het buitenland te verplaatsen. Volgens de CEO ligt de bal nu bij de Italiaanse regering en de vakbonden. Marchionne laat weten dat hij met Alfa Romeo graag in Italië wil blijven, maar dan wel op een manier waarmee geld verdiend kan worden. Door de economische malaise is dat momenteel niet het geval. Alleen als de vakbonden water bij de wijn doen, is lokale productie lucratief. De Italiaanse regering moet er in de visie van Marchionne voor gaan zorgen dat het arbeidsregime wordt versoepeld.

Fiat heeft een omvangrijk investeringsplan voor de merken Alfa Romeo en Maserati klaarliggen. Het gaat om een bedrag van 2 miljard euro voor de ontwikkeling van 8 modellen van Alfa Romeo en 6 stuks van Maserati. Het streven is tot nu toe om deze auto’s in Italië te gaan bouwen. Daarmee kunnen onderbezette fabrieken van Fiat weer op volle capaciteit gaan draaien. Op die manier moeten de Europese activiteiten van het autoconcern in 2016 uit de rode cijfers komen. Vorig jaar werd in onze marktregio door het Fiat concern een verlies van 700 miljoen euro geleden.

Marchionne heeft voor Maserati dit jaar de Ghibli op stapel staan en Alfa Romeo kan starten met de levering van de sportwagen 4C. Het bedrijf hoopt dat deze modellen met name op exportmarkten een succes worden. De Ghibli moet de strijd aan gaan met de duurdere zakensedans van de Duitse premiummerken, terwijl de 4C de aanval op de Porsche Cayman in zet. Volgend jaar krijgt Maserati bovendien een grote luxueuze SUV en voor Alfa Romeo zit er een middenklasse cross-over in het vat. Al met al heel veel lekkers dus, maar dat zou aan de neus van Italië voorbij kunnen gaan als de arbeidsvoorwaarden voor het Fiat concern niet worden verbeterd. Dat het dreigement van Marchionne geen grootspraak is, blijkt uit de productiesituatie bij Lancia. Diens belangrijkste model wordt in Polen gebouwd, terwijl de grotere modellen van Amerikaanse origine zijn. Alleen de Delta loopt in Italië van de band. Dit model was vorige maand goed voor slechts 2,5 procent van de Nederlandse Lancia verkopen.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

\”Diens belangrijkste model\”

Als ik het goed begrijp is de Ypsilon momenteel het belangrijkste model van luxemerk Lancia?

Geplaatst door: Pieter op
Fiat dreigt met Alfa Romeo - Automobielmanagement.nl

Fiat dreigt met Alfa Romeo

Fiat dreigt de productie van nieuwe Alfa Romeo modellen naar het buitenland te verplaatsen.

Reden hiervoor vormen de strakke arbeidsregels in Italië, die langere diensten en kortere pauzes onmogelijk maken. Het Fiat concern zegt daardoor niet goed te kunnen concurreren met onder andere BMW, dat als een directe rivaal van Alfa Romeo wordt gezien. Topman Sergio Marchionne heeft nu alle nieuwe investeringen in Italië opgeschort om op die manier de regering van het land te bewegen tot versoepeling van het huidige arbeidsregime.

"Het herlanceren van Alfa Romeo zal definitief doorgaan, maar Italië moet beslissen of het wil dat dit gebeurt vanaf Italiaanse bodem. Fiat en Chrysler hebben namelijk verschillende alternatieven", aldus Marchionne. Deze uitspraak kan als een dreigement worden opgevat om de productie van nieuwe Alfa Romeo modellen naar het buitenland te verplaatsen. Volgens de CEO ligt de bal nu bij de Italiaanse regering en de vakbonden. Marchionne laat weten dat hij met Alfa Romeo graag in Italië wil blijven, maar dan wel op een manier waarmee geld verdiend kan worden. Door de economische malaise is dat momenteel niet het geval. Alleen als de vakbonden water bij de wijn doen, is lokale productie lucratief. De Italiaanse regering moet er in de visie van Marchionne voor gaan zorgen dat het arbeidsregime wordt versoepeld.

Fiat heeft een omvangrijk investeringsplan voor de merken Alfa Romeo en Maserati klaarliggen. Het gaat om een bedrag van 2 miljard euro voor de ontwikkeling van 8 modellen van Alfa Romeo en 6 stuks van Maserati. Het streven is tot nu toe om deze auto’s in Italië te gaan bouwen. Daarmee kunnen onderbezette fabrieken van Fiat weer op volle capaciteit gaan draaien. Op die manier moeten de Europese activiteiten van het autoconcern in 2016 uit de rode cijfers komen. Vorig jaar werd in onze marktregio door het Fiat concern een verlies van 700 miljoen euro geleden.

Marchionne heeft voor Maserati dit jaar de Ghibli op stapel staan en Alfa Romeo kan starten met de levering van de sportwagen 4C. Het bedrijf hoopt dat deze modellen met name op exportmarkten een succes worden. De Ghibli moet de strijd aan gaan met de duurdere zakensedans van de Duitse premiummerken, terwijl de 4C de aanval op de Porsche Cayman in zet. Volgend jaar krijgt Maserati bovendien een grote luxueuze SUV en voor Alfa Romeo zit er een middenklasse cross-over in het vat. Al met al heel veel lekkers dus, maar dat zou aan de neus van Italië voorbij kunnen gaan als de arbeidsvoorwaarden voor het Fiat concern niet worden verbeterd. Dat het dreigement van Marchionne geen grootspraak is, blijkt uit de productiesituatie bij Lancia. Diens belangrijkste model wordt in Polen gebouwd, terwijl de grotere modellen van Amerikaanse origine zijn. Alleen de Delta loopt in Italië van de band. Dit model was vorige maand goed voor slechts 2,5 procent van de Nederlandse Lancia verkopen.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

\”Diens belangrijkste model\”

Als ik het goed begrijp is de Ypsilon momenteel het belangrijkste model van luxemerk Lancia?

Geplaatst door: Pieter op