Q2: Meer winst voor Fiat

Fiat heeft het tweede kwartaal afgesloten met een nettowinst van 435 miljoen euro. Een jaar eerder bleef onder de streep 239 miljoen euro over.

Fiat dankt het positieve resultaat opnieuw aan zijn Amerikaanse dochter Chrysler. Zonder de bijdrage van dat bedrijf zou de autobouwer netto in de rode cijfers zijn gedoken. Dat was in het tweede kwartaal van 2012 ook al het geval. De omzet van Fiat, inclusief die van Chrysler, nam met 3,7 procent toe tot 22,3 miljard euro. De operationele winst kwam uit op 1 miljard euro; een marginale toename vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Het aantal verkochte personenauto’s, afgezien van de premiummerken die de groep bezit, steeg met 5 procent op jaarbasis tot 1,2 miljoen stuks. Dat was vooral te danken aan een dubbelcijferige groei in Latijns-Amerika en Azië. De verkoop in Noord-Amerika steeg met 4 procent, terwijl die in Europa, Afrika en het Midden-Oosten met 5 procent daalde. Met de premiummerken van de Fiat Groep werd een omzetstijging van 14 procent gerealiseerd. Ferrari bracht 2 procent meer auto’s aan de man en Maserati, mede dankzij de introductie van de nieuwste Quattroporte, zelfs 29 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Q2: Meer winst voor Fiat - Automobielmanagement.nl

Q2: Meer winst voor Fiat

Fiat heeft het tweede kwartaal afgesloten met een nettowinst van 435 miljoen euro. Een jaar eerder bleef onder de streep 239 miljoen euro over.

Fiat dankt het positieve resultaat opnieuw aan zijn Amerikaanse dochter Chrysler. Zonder de bijdrage van dat bedrijf zou de autobouwer netto in de rode cijfers zijn gedoken. Dat was in het tweede kwartaal van 2012 ook al het geval. De omzet van Fiat, inclusief die van Chrysler, nam met 3,7 procent toe tot 22,3 miljard euro. De operationele winst kwam uit op 1 miljard euro; een marginale toename vergeleken met dezelfde periode vorig jaar.

Het aantal verkochte personenauto’s, afgezien van de premiummerken die de groep bezit, steeg met 5 procent op jaarbasis tot 1,2 miljoen stuks. Dat was vooral te danken aan een dubbelcijferige groei in Latijns-Amerika en Azië. De verkoop in Noord-Amerika steeg met 4 procent, terwijl die in Europa, Afrika en het Midden-Oosten met 5 procent daalde. Met de premiummerken van de Fiat Groep werd een omzetstijging van 14 procent gerealiseerd. Ferrari bracht 2 procent meer auto’s aan de man en Maserati, mede dankzij de introductie van de nieuwste Quattroporte, zelfs 29 procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding