De nettowinst in het boekjaar, dat loopt tot eind maart 2014, groeit naar verwachting tot 1,48 biljoen yen (11,4 miljard euro). Dat is de grootste winst in 6 jaar. Eerder gingen de Japanners uit van een winst van 1,37 biljoen yen. In het afgelopen kwartaal, dat liep tot juli, schoot de winst met 94 procent omhoog tot 562,2 miljard yen. Dat was ruim boven de verwachtingen van analisten.

Toyota profiteert, net als veel andere Japanse bedrijven die afhankelijk zijn van de export, van de afgezwakte yen. Die maakt Japanse producten aantrekkelijker voor buitenlandse kopers en zorgt ervoor dat een verkoop die in dollars wordt afgerekend meer yens oplevert dan voorheen. Afgelopen kwartaal wist Toyota een winstmarge van 10,6 procent te realiseren.

Analisten verwachten dat Toyota dit jaar ’s werelds eerste autofabrikant zal zijn die meer dan 10 miljoen auto’s heeft geproduceerd. Dat komt niet alleen door de scherpere prijsstelling die mogelijk is dankzij de zwakkere yen, maar ook door de grote vraag naar hybride auto’s op de thuismarkt. Toyota verkocht vorig jaar iets minder dan 10 miljoen auto’s (waarmee ze de nummer 1-positie heroverden op General Motors), dus de kans dat de Japanners dit jaar de grens zullen kunnen passeren, is reëel. In de verkopen van Toyota is ook de afzet van Lexus, Daihatsu en Hino meegenomen. Concurrent Volkswagen aast echter ook op de toppositie.

Bron: Autointernationaal