De Japanners hebben daardoor de prijzen van de Prius flink kunnen verlagen. De verkopen van de groene gezinswagen staan de laatste tijd flink onder druk, met name als gevolg van de komst van diverse hybride Ford-modellen. Dat heeft tot klantenverlies bij de Prius geleid.

Toyota heeft de Prius nu met ruim negenduizend dollar in prijs verlaagd. Concurrent General Motors is gedwongen om het spel mee te spelen: om competitief te blijven, heef de autofabrikant vijfduizend dollar afgehaald van de prijs van de Chevrolet Volt. Daarmee komt het model op 35 duizend dollar – weliswaar duizenden dollars meer dan de Nissan Leaf en Toyota Prius maar ietsje minder dan rivaal Ford vraagt voor de elektrische Focus vraagt.

De dalende prijzen voor groene auto’s zouden voor Amerikaanse consumenten een reden kunnen zijn om alsnog over te stappen op een hybride of elektrisch model. En door de toenemende afzet kan er een sneeuwbaleffect optreden, waarbij het aantrekkelijker wordt om te investeren in nieuwe technologie die op zijn beurt voor nog meer klanten zal zorgen. Momenteel is het verdienmodel onaantrekkelijk, hetgeen reeds geleid heeft tot het omvallen tot diverse spelers (Fisker, Think) of tot het stopzetten van ontwikkelingsprogramma’s (Audi).