Dudenhöffer: auto via internet 2500 euro goedkoper

Een via internet gekochte auto kan gemiddeld 2500 euro goedkoper zijn dan een via de dealer gekochte auto. De overheadkosten maken het verschil.

Dat stelt Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Duitse Center Automotive Research (CAR). Hij verwacht dan ook dat internetverkoop van auto’s onherroepelijk de wind in de rug krijgt.

Op dit moment zijn de aantallen en de groei van online autoverkoop bescheiden. Volgens Dudenhöffer komt dat voor een belangrijk deel door de aanzienlijke kortingen die noodlijdende dealerorganisaties verstrekken aan niet-webkopers. Maar als de nieuwverkoop weer af was van die geforceerde reductie stijgt het prijsverschil met internet weer, verwacht Dudenhöffer.

Bij de merkdealer ontstaat, zo berekende CAR, een opslag tot dertien procent op de voertuigprijs wegens afhandelingskosten en marge. Bij een deal via internet voegt de handling maximaal vier procent toe aan de prijs – voor precies hetzelfde voertuig. Als alle particulieren in Duitsland via het wen hun nieuwe auto zouden kopen, levert dat een besparing op van drie miljard euro op jaarbasis, aldus CAR. De realiteit is echter dat in 2012 in Duitsland slechts 38 duizend nieuwe personenwauto’s zijn verkocht (op een totaal van drie miljoen); dit jaar verwacht CAR een lichte groei, naar veertigduizend auto’s.

Reacties

Welke fabrikant durft als eerste zijn verkoopkanaal op de schop te nemen?

Geplaatst door: Peter Bohutnik op
Dudenhöffer: auto via internet 2500 euro goedkoper - Automobielmanagement.nl

Dudenhöffer: auto via internet 2500 euro goedkoper

Een via internet gekochte auto kan gemiddeld 2500 euro goedkoper zijn dan een via de dealer gekochte auto. De overheadkosten maken het verschil.

Dat stelt Ferdinand Dudenhöffer, directeur van het Duitse Center Automotive Research (CAR). Hij verwacht dan ook dat internetverkoop van auto’s onherroepelijk de wind in de rug krijgt.

Op dit moment zijn de aantallen en de groei van online autoverkoop bescheiden. Volgens Dudenhöffer komt dat voor een belangrijk deel door de aanzienlijke kortingen die noodlijdende dealerorganisaties verstrekken aan niet-webkopers. Maar als de nieuwverkoop weer af was van die geforceerde reductie stijgt het prijsverschil met internet weer, verwacht Dudenhöffer.

Bij de merkdealer ontstaat, zo berekende CAR, een opslag tot dertien procent op de voertuigprijs wegens afhandelingskosten en marge. Bij een deal via internet voegt de handling maximaal vier procent toe aan de prijs – voor precies hetzelfde voertuig. Als alle particulieren in Duitsland via het wen hun nieuwe auto zouden kopen, levert dat een besparing op van drie miljard euro op jaarbasis, aldus CAR. De realiteit is echter dat in 2012 in Duitsland slechts 38 duizend nieuwe personenwauto’s zijn verkocht (op een totaal van drie miljoen); dit jaar verwacht CAR een lichte groei, naar veertigduizend auto’s.

Reacties

Welke fabrikant durft als eerste zijn verkoopkanaal op de schop te nemen?

Geplaatst door: Peter Bohutnik op