In 2011 besliste het havenbedrijf gebruik te maken van het terugkooprecht dat men destijds contractueel had vastgelegd omdat Opel Antwerpen de grond in de jaren zestig van de vorige eeuw voor een gunstige prijs van de stad had kunnen kopen. GM bood na de sluiting van de Opel-fabriek de grond opnieuw te koop aan waarna het havenbedrijf een bod uitbracht van dertig miljoen euro. Maar GM vond het bod van het havenbedrijf te laag want het bedrijf vindt dat de grond negentig miljoen waard is. Er kwamen onafhankelijke experts van de rechtbank aan te pas om de verkoopprijs op 43,6 miljoen euro vast te stellen.

Volgens General Motors Belgium was een dagvaarding van het Antwerpse havenbedrijf de enige juridische mogelijkheid om het rapport over de verkoop van de Opel-gronden aan te vechten. De Belgische tak van GM betwist een aantal hypotheses en redeneringen in het expertise-rapport en wil dat men daar opnieuw naar kijkt. "Naar ons gevoel is het rapport gebaseerd op onjuiste, onrealistische of hypothetische veronderstellingen. Op basis daarvan kunnen we het rapport niet aanvaarden", stelt stafmedewerker Ron Dubois van GM tegenover de VRT.

General Motors stuurde volgens het havenbedrijf op 25 juli een dagvaarding uit, waarvan het havenbedrijf dinsdag in kennis werd gesteld. "In deze voor velen nog steeds zeer moeilijke economische omstandigheden is het onbegrijpelijk dat een multinational zoals GM ons met nieuwe juridische stappen verhindert bijkomende werkgelegenheid en economische activiteit te creëren", zegt de ‘havenschepen’ Marc Van Peel op de website HLNBE. Hij hoopt dat GM de economische herontwikkeling van de site niet langer in de weg zal staan. Het havenbedrijf blijft het bod van 43,6 miljoen euro aanhouden. (bronnen: HLNBE / VRT)