Dat meldt Financial Times. Cyrus Mistry is sinds eind vorig jaar de baas van het Tata-concern, dat een omzet genereert van honderd miljard dollar. Op de aandeelhoudersvergadering luisterde hij geduldig naar een aandeelhouder die de binnenlandse autobusiness van Tata beschreef als  ‘een ziek onderdeel’. Behalve de successen die Tata boekt met de Britse dochter Jaguar Land Rover (JLR), is de rest van de autodivisie een breekbare oude man in uiterst slechte conditie. Het aandeel van Tata op de Indiase markt is gedaald tot de helft van wat het zeven jaar geleden was. En de winstgevendheid is gedaald met tachtig procent nu grotere, wereldwijd opererende autofabrikanten Tata op eigen veld verslaan. Tata wordt op de been gehouden door de kasstromen en het dividend van JLR. Zonder de dividendbijdrage van 150 miljoen pond van JLR zou de business van Tata in India een verlies hebben geleden van 63 miljoen dollar in het eerste kwartaal van boekjaar 2013 (april-juli).   

"De weg naar de toekomst voor Tata Motors zal uitdagend blijven maar er zijn volop kansen", aldus Mistry op de vergadering in Mumbai vorige week. Hij denkt dat de Indiase activiteiten hevig zijn getroffen door de afzwakking van de thuismarkt voor auto’s. Maar in die situatie is Tata eigenlijk verslagen door buitenlandse merken als Ford, Honda en Renault. Die pakken het belangrijkste deel van de markt met aansprekende nieuwe modellanceringen. Tata heeft geen nieuw model geïntroduceerd sinds begin 2010.  Het aandeel van Tata in India is inmiddels gedaald tot 8,9 procent. Bij het afsluiten van het boekjaar 2012 (per 31 maart)  was het nog 11,8 procent. De  bezettingen van de fabrieken is nog maar 36 procent geweest in het eerste kwartaal van boekjaar 2013.

Tata begon in 1954 met de verkoop van auto’s en was altijd de derde autoverkoper in India na Suzuki en Hyundai die samen de markt van kleine auto’s in handen hebben. Maar in juli is Tata naar de vierde plaats gezakt, na Honda. Tata ligt veel achter op zijn rivalen op het gebied van investeringen. Tata investeert ongeveer drie procent van zijn omzet in r&d, terwijl andere grote fabrikanten wel tot het dubbele investeren.

De superkleine Tata Nano, die werd gepresenteerd als ’s werelds goedkoopste auto bij zijn  presentatie in 2009, heeft zijn verkoopdoelen op geen stukken na gehaald. De Nano is nog een geesteskind van Ratan Tata, de grote roerganger die eind 2012 door Mistry is opgevolgd. (bron: FT)