Troska werd eerder dit jaar grote baas van de activiteiten van Daimler in Groot China (Greater China) maar hij nam een business over die ver achterloopt bij Audi en BMW. Deze week begon hij terug te slaan met de aankondiging van een investeringsplan van twee miljard euro dat de groei van Mercedes op ‘s werelds grootste automarkt moet aanjagen. "We zien het belang van China volledig. Om wereldwijd de nummer één te zijn, moeten we onze positie in China verbeteren", zegt hij in Financial Times. Daimler staat onder druk van investeerders om zijn prestaties after sales te verbeteren en de winst bleef achter bij de concurrentie BMW en Audi, niet in de laatste plaats vanwege de problemen met de verkoop in China. In de eerste zeven maanden stegen de verkopen van Mercedes in China 3,5 procent en dat is niet veel vergeleken bij de achttien procent groei van BMW.
Het China investeringsplan houdt onder meer in dat men de capaciteit van Beijing Benz Automotive (een joint venture) gaat verdubbelen tot tweehonderdduizend stuks in 2015. Er komt ook de eerste volledige motorenfabriek buiten Duitsland die motoronderdelen terug gaat exporteren naar fabrieken in Duitsland. En er komt een nieuwe fabriek voor compacte auto’s waarmee men meer prijsbewuste klanten op de korrel heeft. Troska zei dat hij er niet aan twijfelt dat China de grootste markt wordt voor Mercedes-Benz. Hij denkt dat de omslag plaatsvindt in 2015 of 2016.

Maar het Mercedes-offensief komt nu de Chinese markt een beetje afkoelt. BMW heeft al gezegd dat het niet verwacht dat men opnieuw groei met heel hoge dubbele cijfers zal kunnen realiseren. Mercedes verkocht vorig jaar 206 duizend auto’s in China, minder dan de helft zijn ook in China geproduceerd. Het doel is driehonderdduizend stuks in 2015, waarvan tweederde lokaal is geproduceerd. (bron: FT)