Toenemende werkgelegenheid en groeiend consumentenvertrouwen zullen de recente verkoophausse laten standhouden, denkt Alan Mulally van Ford.  Het aantal van zeventien miljoen is in de VS niet meer gehaald sinds 2006. "We zien een trend die ons binnen een paar jaar terugbreng bij de zeventien miljoen stuks", zegt Mulally tegen Financial Times.  Voor de lange termijn voorziet hij een jaarlijkse afzet van vijftien tot zeventien miljoen stuks per jaar. De gemiddelde leeftijd van een auto in Amerika is momenteel elf jaar.

Een constante economische groei, lage rentes en een daling in de brandstofprijzen (vanaf recordhoogtes in recente tijden) heeft eraan bijgedragen dat de verkoopcijfers constant de voorspellingen hebben overtroffen.  De groei in de VS is zelfs vaak sterker dan die in de opkomende markten. Dit compenseert een beetje de grote verliezen die autofabrikanten boeken op de Europese markt.

Ford wist een faillissement te voorkomen, in tegenstelling tot GM en Chrysler, heeft zijn productie aanzienlijk ingekrompen en geherstructureerd na de financiële crisis in de VS. Nu profiteert het slankere bedrijf daarvan en boekte in Noord-Amerika een winst voor belastingen van 4,7 miljard dollar over het eerste halfjaar. Het bedrijf heeft moeite de orders te kunnen produceren.

De goede resultaten in de VS steken schril af bij de cijfers in Europa.  Ondanks dat de cijfers het slechts zijn van twee decennia, hebben sommige autofabrikanten in Europa nog steeds niet fors ingegrepen in de omvang van hun productiecapaciteit. Volgens Mulally is de belangrijkste les van de crisis dat het in lijn brengen van de productie met de marktvraag essentieel is. "Europa is veel trager met dat inzicht. Er is duidelijk nog overcapaciteit in Europa die aangepakt moet worden."

Lees ook: Mulally treedt mogelijk eerder af