Vooral op de Chinese markt gaat het Audi zeer voor de wind. Daar werden voor het eerst 300.000 auto’s in 8 maanden tijd verkocht.

Wereldwijd stond de afzetteller eind augustus op 1.030.450 exemplaren. Dat zijn er 7,2 procent meer dan op hetzelfde moment vorig jaar. De groei zwakt bovendien niet af: in augustus alleen al werden er 9,8 procent meer Audi’s verkocht. In China steeg de afzet zelfs met 23 procent. Nu al zijn daar evenveel auto’s verkocht als in heel 2011.

In Europa daarentegen heeft Audi last van de crisis: de verkoop kwam in augustus 3,4 procent lager uit dan in dezelfde maand van 2012. Op jaarbasis ligt de afzet 2,3 procent onder het niveau van vorig jaar. Audi doet het daarmee wel beter dan veel van zijn concurrenten.

De doelstelling van het premiummerk is om dit jaar wereldwijd 1,5 miljoen auto’s te verkopen. Hoewel de A8 geen volumemodel is, moet ook dit vlaggenschip een steentje bijdragen aan het behalen van de afzetdoelstelling. Om te voorkomen dat de doelgroep (massaal) overstapt op de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse, heeft Audi de A8 een facelift gegeven.

De update kenmerkt zich door nieuwe lichttechnologie, een bijgeschaafd design (waardoor de A8 minder plomp oogt) en krachtigere motoren. Verder is de Audi stiller geworden en zorgt een herontworpen achterklep voor meer laad/los comfort. De A8 werd ook opgewaardeerd met de laatste veiligheidstechnologie.

Bron: Autointernationaal