"Wij moeten zo’n honderd exemplaren verkopen in Europa om een fabriek te rechtvaardigen en dat moment komt dichtbij, zegt Isbrand Ho, managing director van BYD Europe. 

In zijn speech vandaag op de openingsdag van Busworld in Kortrijk, België, voegt hij toe: "Van Tel Aviv tot Helsinki hebben we proeven met onze ebus in reguliere dienstregelingen lopen of hebben we inmiddels tests afgerond. De resultaten zijn stuk voor stuk positief, met exploitanten die na tests aangeven dat onze claim van een actieradius van 250 kilometer in stedelijke gebieden, te conservatief is. Daarnaast halen zij een enorme energiebesparing – wat gunstig is voor het milieu en de operationele kosten".

De heer Ho zei ook dat er nog geen besluit is genomen over de locatie van de assemblagefabriek en dat een aantal landen wordt overwogen. Belangrijk bij de keuze zijn toegang tot de markt en een aantrekkelijk vestigingsklimaat.   

In Europa is BYD’s ebus al getest in Parijs, Bremen, Bonn, Madrid, Barcelona, Salzburg, Warschau, Amsterdam, Brussel en Boedapest. In Londen gaat de test binnenkort van start.

Op het Nederlandse Waddeneiland Schiermonnikoog zijn inmiddels alle bussen vervangen en worden er alleen nog volledig elektrische bussen van BYD ingezet. Vliegveld Schiphol heeft onlangs 35 volledig elektrische bussen bij BYD besteld voor vervoer van passagiers tussen vliegtuigen en terminals. 

Het energieverbruik van de twaalf meter lange BYD ebus is rond 130kWh/100km in stedelijke omstandigheden. Hij levert daarmee een besparing van de brandstofkosten tot tachtig procent in vergelijking met een bus op diesel. Het cijfer is gebaseerd op uitgebreide praktijktests, onder meer in de Zuid-Chinese stad Shenzhen, waar tweehonderd ebussen operationeel zijn sinds januari 2011. In totaal hebben deze bussen twintig miljoen kilometer met passagiers afgelegd, gemeten eind september 2013.

Het hart van de BYD ebus is een Fe-accu (lithium ijzer fosfaat). Op Busworld 2013 zijn twee versies van de geavanceerde twaalf meter ebus te zien – een op de BYD-stand  – de ander buiten, voor proefritten. De twee showmodellen kunnen worden gezien als een belangrijke stap, omdat ze de eerste elektrische bussen zijn die speciaal zijn ontworpen voor de klimatologische omstandigheden in Noord-Europese landen. Het continent-brede testprogramma is het begin van een uitgebreid verkoopoffensief van BYD, het merk doet momenteel mee in een ??reeks openbare aanbestedingen. In het eerste kwartaal van 2013 heeft de ebus van BYD volledig Europese typegoedkeuring gekregen.