Fisker maakt doorstart

De één zijn dood is de ander zijn brood. Fisker mag het dan zelfstandig niet gered hebben, anderen zien wel brood in de Amerikaanse, via het stopcontact oplaadbare hybride sportsedan. Zowel een groep investeerders uit Hong Kong als Bob Lutz, voormalig topmanager bij General Motors heeft interesse.

De Chinezen groep, geleid door investeerder Richard Li, is bereid de schuld die Fisker nog heeft openstaan bij de Amerikaanse overheid over te nemen. Daarmee verwerft men ook meteen de merkrechten. Voorwaarde is wel dat Li minimaal 30 miljoen dollar cash op tafel kan leggen, evenals een uitgewerkt plan om de bouw van milieuvriendelijke auto’s in de VS te bevorderen. Het is nog niet bekend wat Li precies met Fisker gaat doen. Volgens bronnen binnen het bedrijf is het heel moeilijk om het goed te herstructureren en nieuw leven in te blazen zonder een faillissement.

De andere gegadigde is dus Lutz, die voor zijn bod samenwerkt met VL Productions. Zij hebben geen boodschap aan milieuvriendelijke auto’s maar willen het koetswerk van de Karma gebruiken om er de 638 pk sterke V8 motor van de Corvette ZR1 in te hangen.

Fisker heeft een schuld van 193 miljoen dollar bij de Amerikaanse overheid. In april werd 75% van het personeel ontslagen en in de maanden erna stapte vrijwel alle andere werknemers op. Henrik Fisker, de oprichter van het merk, verliet begin dit jaar het zinkende schip.

Het kan overigens zo zijn dat beide partijen aan het langste eind trekken: Li krijgt de inboedel en de merkrechten en Lutz 25 onverkochte exemplaren van de Karma. De Chinezen, die de toegangscodes voor het infotainment systeem van de sportsedan zouden moeten overdragen, zijn bereid om mee te werken aan deze constructie. Lutz denkt in de zomer van 2014 de eerste exemplaren van de ‘Karma V8’ te kunnen afleveren. Die zullen dan niet verkocht worden als Fisker, maar als Destino.

De prijs van de Destino gaat in de Verenigde Staten bijna 200.000 dollar bedragen, hetgeen voor Nederland een tarief van minimaal 250.000 euro betekent oftewel afgerond het dubbele van wat de Fisker moest opbrengen. En dat terwijl je qua aandrijving dus minimaal één stap terug in de tijd zet. Maar voor sommige autofans is (het geluid van) een V8 nou eenmaal onbetaalbaar.

Lutz wil de opbouwkit naar V8 aandrijving overigens ook aanbieden aan huidige Karma rijders. De transplantatie gaat hen dan wel 100.000 dollar kosten. De Fisker soap roept herinneringen op aan NSU, dat in 1967 in de vorm van de Ro80 net zo’n innovatieve, maar evenmin voldoende uitontwikkelde sportsedan introduceerde. De wankelmotor bleek te slijtagegevoelig en de Ro80 kon eigenlijk alleen rijdende gehouden worden door er een andere krachtbron in te hangen. In dit geval geen V8 maar een V6 van Ford.

Lutz heeft goede hoop dat het niet zal blijven bij 25 exemplaren. Hij denkt verzekerd te zijn van levering van extra carrosserieën. Bovendien heeft Lutz plannen voor een tweede carrosserievariant. Die zal in januari op de autotentoonstelling van Detroit worden gepresenteerd. Li lijkt bereid om helemaal afstand te doen van de Karma. Zijn investeringsmaatschappij heeft vooral interesse in de Atlantic, een kleiner model sportsedan. Die auto is al zo goed als klaar. Li wil het ontwerp gaan bouwen en verkopen in China.

Bron: Autointernationaal 

 

Fisker maakt doorstart - Automobielmanagement.nl

Fisker maakt doorstart

De één zijn dood is de ander zijn brood. Fisker mag het dan zelfstandig niet gered hebben, anderen zien wel brood in de Amerikaanse, via het stopcontact oplaadbare hybride sportsedan. Zowel een groep investeerders uit Hong Kong als Bob Lutz, voormalig topmanager bij General Motors heeft interesse.

De Chinezen groep, geleid door investeerder Richard Li, is bereid de schuld die Fisker nog heeft openstaan bij de Amerikaanse overheid over te nemen. Daarmee verwerft men ook meteen de merkrechten. Voorwaarde is wel dat Li minimaal 30 miljoen dollar cash op tafel kan leggen, evenals een uitgewerkt plan om de bouw van milieuvriendelijke auto’s in de VS te bevorderen. Het is nog niet bekend wat Li precies met Fisker gaat doen. Volgens bronnen binnen het bedrijf is het heel moeilijk om het goed te herstructureren en nieuw leven in te blazen zonder een faillissement.

De andere gegadigde is dus Lutz, die voor zijn bod samenwerkt met VL Productions. Zij hebben geen boodschap aan milieuvriendelijke auto’s maar willen het koetswerk van de Karma gebruiken om er de 638 pk sterke V8 motor van de Corvette ZR1 in te hangen.

Fisker heeft een schuld van 193 miljoen dollar bij de Amerikaanse overheid. In april werd 75% van het personeel ontslagen en in de maanden erna stapte vrijwel alle andere werknemers op. Henrik Fisker, de oprichter van het merk, verliet begin dit jaar het zinkende schip.

Het kan overigens zo zijn dat beide partijen aan het langste eind trekken: Li krijgt de inboedel en de merkrechten en Lutz 25 onverkochte exemplaren van de Karma. De Chinezen, die de toegangscodes voor het infotainment systeem van de sportsedan zouden moeten overdragen, zijn bereid om mee te werken aan deze constructie. Lutz denkt in de zomer van 2014 de eerste exemplaren van de ‘Karma V8’ te kunnen afleveren. Die zullen dan niet verkocht worden als Fisker, maar als Destino.

De prijs van de Destino gaat in de Verenigde Staten bijna 200.000 dollar bedragen, hetgeen voor Nederland een tarief van minimaal 250.000 euro betekent oftewel afgerond het dubbele van wat de Fisker moest opbrengen. En dat terwijl je qua aandrijving dus minimaal één stap terug in de tijd zet. Maar voor sommige autofans is (het geluid van) een V8 nou eenmaal onbetaalbaar.

Lutz wil de opbouwkit naar V8 aandrijving overigens ook aanbieden aan huidige Karma rijders. De transplantatie gaat hen dan wel 100.000 dollar kosten. De Fisker soap roept herinneringen op aan NSU, dat in 1967 in de vorm van de Ro80 net zo’n innovatieve, maar evenmin voldoende uitontwikkelde sportsedan introduceerde. De wankelmotor bleek te slijtagegevoelig en de Ro80 kon eigenlijk alleen rijdende gehouden worden door er een andere krachtbron in te hangen. In dit geval geen V8 maar een V6 van Ford.

Lutz heeft goede hoop dat het niet zal blijven bij 25 exemplaren. Hij denkt verzekerd te zijn van levering van extra carrosserieën. Bovendien heeft Lutz plannen voor een tweede carrosserievariant. Die zal in januari op de autotentoonstelling van Detroit worden gepresenteerd. Li lijkt bereid om helemaal afstand te doen van de Karma. Zijn investeringsmaatschappij heeft vooral interesse in de Atlantic, een kleiner model sportsedan. Die auto is al zo goed als klaar. Li wil het ontwerp gaan bouwen en verkopen in China.

Bron: Autointernationaal