Geld Chrysler nodig voor revival Fiat en Alfa

Sinds Sergio Marchionne als puber in de jaren zestig de film ‘The Graduate’ zag, heeft hij een zwak voor het merk Alfa Romeo. Het karakter dat Dustin Hoffman in deze film speelde, reed in een Spider Duetto en Marchionne wil dat Alfa Romeo z’n oorspronkelijke glorie terugkrijgt.

Nu, veertig jaar later, is Marchionne de ceo van Fiat S.p.A, het moederbedrijf van Alfa Romeo en om een revival van Alfa voor elkaar te krijgen, heeft-ie geld nodig. En dat zou kunnen komen van Chrysler Group LLC, waarin Fiat al een groot aandeel heeft. Maar het probleem is dat hij zit met de vakbond UAW, die de resterende 41,5 procent van de aandelen van Chrysler in bezit heeft. En die wil er in ieder geval een miljard dollar meer voor vangen dan Marchionne ervoor wil geven. Het geld van Chrysler zou Fiat veel sterker maken.  

Als de twaalf miljard dollar reserve van Chrysler beschikbaar zouden komen, betekent dat meer dan het opfrissen van het merk Alfa Romeo. De mogelijkheid van Fiat om te herstellen van de verliezen in Europa, hangt af van de combinatie met Chrysler en de toegang tot het kapitaal van dat Amerikaanse bedrijf. Dat geld is nodig om de langdurig uitgestelde nieuwe auto’s te kunnen financieren en om de neerwaartse spiraal op de thuismarkt te kunnen doorbreken. "Marchionne staat voor het moeilijkste moment sinds Fiat Chrysler overnam," zegt Giuseppe Berta, een professor aan de Bocconi University in Milaan in Automotive News. "Hij heeft haast om de fusie af te ronden om te kunnen investreren in nieuwe modellen in Europa."

Alfa Romeo is lange tijd de hoeksteen van de strategie van Marchionne voor Fiat geweest. Men wil de 103 jaar oude fabrikant transformeren van een merk dat twee hatchbacks en een kleine sportauto op de markt brengt tot een wereldwijd opererend premiummerk dat winsten genereert zoals Audi dat doet voor Volkswagen (meer over Fiat in AM nummer 13 van november, red). Het merk boekt weinig vooruitgang nu Fiat in de parkeerstand is gezet om geld te besparen nadat de verkopen in Europa al zes jaar lang in het slop zitten. Bovendien heeft men zijn aandacht gericht op het herstel van Chrysler, dat in 2009 (bijna failliet) door Fiat werd overgenomen. 

Fiat zal waarschijnlijk de ontwikkeling van twee modellen van Alfa Romeo vertragen, die waren gepland voor 2014 en 2015, zo melden twee bronnen van Automotive News. De Italiaanse fabrikant zal in het eerste kwartaal van 2014 mogelijk plannen ontvouwen om nieuwe Alfa’s te gaan bouwen in de Cassino-fabriek in zuiden van Italië.  Maar Fiat wil hierop geen commentaar geven.

Het gebrek aan investeringen breekt Fiat op. Door de problemen in Europa hebben de verliezen zich opgestapeld tot 482 miljoen euro in het eerste halfjaar. De groep met Fiat en Alfa Romeo verkocht in de afgelopen maand in zijn eigen regio minder auto’s dan Audi of BMW. En Fiat is dus ook nog een volumemerk.

Volgens Ferdinand Piëch, de grote patriarch van Volkswagen Groep, doet Marchionne het goed bij Chrysel en slecht bij Fiat. Tegen persbureau Bloomberg zei Piëch afgelopen maand dat Fiat, gebaseerd op de huidige prestaties, ‘niet zelfstandig kan overleven’. Piëch heeft al vaker aangegeven interesse te hebben voor het merk Alfa Romeo.

De strijd van Fiat heeft z’n invloed op de plannen bij dochter Alfa Romeo. Vorig jaar heeft Marchionne de verkooptarget voor Alfa verlaagd met veertig procent. Men zegt nu driehonderdduizend eenheden te zullen verkopen in 2016 – de eerdere target was vijfhonderdduizend voor 2014. Maar het ziet er naar uit dat het merk zelfs die verlaagde target nog eens met 35 procent zal missen. Consultant IHS Automotive schat dat Alfa Romeo volgend jaar 81 duizend auto’s zal afleveren en 192 duizend in 2016. Ter vergelijk: Audi verkocht in de eerste negen maanden van dit jaar 1,18 miljoen auto’s.

Fiat moet miljarden investeren in Alfa Romeo, zoals Volkswagen dat deed bij Audi. Fiat is van plan zijn totale investeringen volgend jaar met een miljard te vergroten naar 9,5 miljard euro. Dat is nodig voor de ontwikkeling van negentien nieuwe modellen in de komende drie jaar in Europa, inclusief acht modellen van Alfa Romeo.

Maar het is niet alleen maar kommer en kwel. Alfa Romeo is begonnen met de order-intake voor de 4C die vanaf april volgend jaar in de Amerikaanse showrooms zal staan als onderdeel van een plan om Alfa Romeo na twintig jaar van afwezigheid terug te brengen op de Amerikaanse markt. Topman Wester van Alfa Romeo denkt dat de vraag naar de 4C het aanbod zal overtreffen. Alfa Romeo zal ook een moderne versie maken van de roadster die Dustin Hoffman reed in 1967. Die auto wordt gebouwd bij Mazda en komt op de markt in 2015. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Geld Chrysler nodig voor revival Fiat en Alfa - Automobielmanagement.nl

Geld Chrysler nodig voor revival Fiat en Alfa

Sinds Sergio Marchionne als puber in de jaren zestig de film ‘The Graduate’ zag, heeft hij een zwak voor het merk Alfa Romeo. Het karakter dat Dustin Hoffman in deze film speelde, reed in een Spider Duetto en Marchionne wil dat Alfa Romeo z’n oorspronkelijke glorie terugkrijgt.

Nu, veertig jaar later, is Marchionne de ceo van Fiat S.p.A, het moederbedrijf van Alfa Romeo en om een revival van Alfa voor elkaar te krijgen, heeft-ie geld nodig. En dat zou kunnen komen van Chrysler Group LLC, waarin Fiat al een groot aandeel heeft. Maar het probleem is dat hij zit met de vakbond UAW, die de resterende 41,5 procent van de aandelen van Chrysler in bezit heeft. En die wil er in ieder geval een miljard dollar meer voor vangen dan Marchionne ervoor wil geven. Het geld van Chrysler zou Fiat veel sterker maken.  

Als de twaalf miljard dollar reserve van Chrysler beschikbaar zouden komen, betekent dat meer dan het opfrissen van het merk Alfa Romeo. De mogelijkheid van Fiat om te herstellen van de verliezen in Europa, hangt af van de combinatie met Chrysler en de toegang tot het kapitaal van dat Amerikaanse bedrijf. Dat geld is nodig om de langdurig uitgestelde nieuwe auto’s te kunnen financieren en om de neerwaartse spiraal op de thuismarkt te kunnen doorbreken. "Marchionne staat voor het moeilijkste moment sinds Fiat Chrysler overnam," zegt Giuseppe Berta, een professor aan de Bocconi University in Milaan in Automotive News. "Hij heeft haast om de fusie af te ronden om te kunnen investreren in nieuwe modellen in Europa."

Alfa Romeo is lange tijd de hoeksteen van de strategie van Marchionne voor Fiat geweest. Men wil de 103 jaar oude fabrikant transformeren van een merk dat twee hatchbacks en een kleine sportauto op de markt brengt tot een wereldwijd opererend premiummerk dat winsten genereert zoals Audi dat doet voor Volkswagen (meer over Fiat in AM nummer 13 van november, red). Het merk boekt weinig vooruitgang nu Fiat in de parkeerstand is gezet om geld te besparen nadat de verkopen in Europa al zes jaar lang in het slop zitten. Bovendien heeft men zijn aandacht gericht op het herstel van Chrysler, dat in 2009 (bijna failliet) door Fiat werd overgenomen. 

Fiat zal waarschijnlijk de ontwikkeling van twee modellen van Alfa Romeo vertragen, die waren gepland voor 2014 en 2015, zo melden twee bronnen van Automotive News. De Italiaanse fabrikant zal in het eerste kwartaal van 2014 mogelijk plannen ontvouwen om nieuwe Alfa’s te gaan bouwen in de Cassino-fabriek in zuiden van Italië.  Maar Fiat wil hierop geen commentaar geven.

Het gebrek aan investeringen breekt Fiat op. Door de problemen in Europa hebben de verliezen zich opgestapeld tot 482 miljoen euro in het eerste halfjaar. De groep met Fiat en Alfa Romeo verkocht in de afgelopen maand in zijn eigen regio minder auto’s dan Audi of BMW. En Fiat is dus ook nog een volumemerk.

Volgens Ferdinand Piëch, de grote patriarch van Volkswagen Groep, doet Marchionne het goed bij Chrysel en slecht bij Fiat. Tegen persbureau Bloomberg zei Piëch afgelopen maand dat Fiat, gebaseerd op de huidige prestaties, ‘niet zelfstandig kan overleven’. Piëch heeft al vaker aangegeven interesse te hebben voor het merk Alfa Romeo.

De strijd van Fiat heeft z’n invloed op de plannen bij dochter Alfa Romeo. Vorig jaar heeft Marchionne de verkooptarget voor Alfa verlaagd met veertig procent. Men zegt nu driehonderdduizend eenheden te zullen verkopen in 2016 – de eerdere target was vijfhonderdduizend voor 2014. Maar het ziet er naar uit dat het merk zelfs die verlaagde target nog eens met 35 procent zal missen. Consultant IHS Automotive schat dat Alfa Romeo volgend jaar 81 duizend auto’s zal afleveren en 192 duizend in 2016. Ter vergelijk: Audi verkocht in de eerste negen maanden van dit jaar 1,18 miljoen auto’s.

Fiat moet miljarden investeren in Alfa Romeo, zoals Volkswagen dat deed bij Audi. Fiat is van plan zijn totale investeringen volgend jaar met een miljard te vergroten naar 9,5 miljard euro. Dat is nodig voor de ontwikkeling van negentien nieuwe modellen in de komende drie jaar in Europa, inclusief acht modellen van Alfa Romeo.

Maar het is niet alleen maar kommer en kwel. Alfa Romeo is begonnen met de order-intake voor de 4C die vanaf april volgend jaar in de Amerikaanse showrooms zal staan als onderdeel van een plan om Alfa Romeo na twintig jaar van afwezigheid terug te brengen op de Amerikaanse markt. Topman Wester van Alfa Romeo denkt dat de vraag naar de 4C het aanbod zal overtreffen. Alfa Romeo zal ook een moderne versie maken van de roadster die Dustin Hoffman reed in 1967. Die auto wordt gebouwd bij Mazda en komt op de markt in 2015. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding