De nettowinst van de Duitse autofabrikant kwam uit op 1,9 miljard euro, tegen ruim elf miljard euro in 2012. De daling komt vooral doordat Volkswagen veel geld opzij zette voor mogelijke tegenvallers, zo meldt het concern. Zonder die kosten, vielen de resultaten van Volkswagen echter mee. De grootste Duitse autobouwer behaalde tussen juli en september een operationele winst van 2,8 miljard euro, bijna twintig procent meer dan een jaar eerder. Ook verkocht Volkswagen anderhalf procent meer auto’s dan in het derde kwartaal van 2012.

Dat die groeiende verkoop niet leidde tot een omzetstijging, komt vooral doordat Volkswagen veel last had van ongunstige wisselkoersen. De inkomsten lagen met 47 miljard euro 3,8 procent lager dan vorig jaar. Over de eerste negen maanden van dit jaar staat Volkswagen nog wel op een plus van een procent. Vooral dochtermerk Seat leverde het Duitse concern een flinke verkoopstijging op, in de eerste drie kwartalen van dit jaar. Het Spaanse merk verkocht 6,4 procent meer voertuigen, terwijl de afzet van auto’s met het VW-logo juist 3,8 procent kromp. Ook Skoda leverde tot dusver bijna vijf procent minder auto’s af.