Sterke afname autoverkoop Fiat SpA in thuisland

Terwijl in Europa er stilaan een voorzichtig herstel zichtbaar wordt is in Italië de bodem nog steeds niet in zicht. Amerika moet uitkomst bieden.

  

Situatie thuisland Italië

Fiat Group Automobiles verkocht in oktober in totaal 31.214 auto’s op eigen bodem. Dat staat gelijk aan een afname die nog sterker is dan het marktgemiddelde (-5,6%), namelijk -8,64%. Het marktaandeel op jaarbasis zakt met meer dan een half procent terug naar 28,91%.

Fiat heeft als automerk gedurende de tiende maand 23.690 auto’s verkocht op het schiereiland wat gelijk is aan een afname van -4,69% (marktaandeel op jaarbasis komt op 21,62% wat wel een toename is).

Lancia verkocht 4607 auto’s wat neer komt op een afname van -15,75% (marktaandeel op jaarbasis komt op 4,36%). Jeep groeide als enige merk met dik 10% en werd 530 keer verkocht.

Alfa Romeo verkocht in oktober op eigen bodem in totaal 2346 auto’s (marktaandeel op jaarbasis komt op 2,46%). Maserati ziet meer dan een verdubbeling van de verkoop met 19 Ghibli’s, 11 Quattroporte’s en 4 GranTurismo’s (34). Ferrari heeft nog steeds last van een halvering en verkocht slechts 7 auto’s.

 

Toekomst en Amerikaanse markt

Alle modellen die in de toekomst in Europa op de markt komen, zoals de 500X, zijn straks ook voor de Amerikaanse markt bestemd. Tot nu toe zijn er 2 afzetpijlers onder Fiat, namelijk Europa en Brazilië maar in het Latijns Amerikaanse land verliezen de Italianen terrein terwijl de verkopen ook bij ons onder druk staan. Fiat wil daardoor geen mogelijkheid onbenut laten om het tij te keren en zet in op een versteviging van haar positie in de Verenigde Staten.

Daar doen de 500 en de 500L het niet onaardig, maar het autoconcern heeft wel een probleem met Alfa Romeo. De rentree is namelijk opnieuw uitgesteld en langzamerhand pikken de dealers het niet meer. De beslissing om de 4C niet via de Fiat dealers, maar vanuit de Maserati showrooms te gaan verkopen, was de druppel die de emmer deed overlopen. Op zich is de beslissing om de sportwagen aan het merk met het drietandlogo te gunnen niet zo raar, want de 4C wordt ook bij Maserati gebouwd. De 500X (en andere toekomstige modellen) moet nu als een pleister op de wond bij boze Amerikaanse Fiat dealers gaan fungeren. Over wie de langverwachte opvolger van de 169, de Guilia en de SUV van Alfa Romeo in de VS mag gaan verkopen, is nog geen beslissing genomen.

Bron: AutoEdizione en Autointernationaal

Sterke afname autoverkoop Fiat SpA in thuisland - Automobielmanagement.nl

Sterke afname autoverkoop Fiat SpA in thuisland

Terwijl in Europa er stilaan een voorzichtig herstel zichtbaar wordt is in Italië de bodem nog steeds niet in zicht. Amerika moet uitkomst bieden.

  

Situatie thuisland Italië

Fiat Group Automobiles verkocht in oktober in totaal 31.214 auto’s op eigen bodem. Dat staat gelijk aan een afname die nog sterker is dan het marktgemiddelde (-5,6%), namelijk -8,64%. Het marktaandeel op jaarbasis zakt met meer dan een half procent terug naar 28,91%.

Fiat heeft als automerk gedurende de tiende maand 23.690 auto’s verkocht op het schiereiland wat gelijk is aan een afname van -4,69% (marktaandeel op jaarbasis komt op 21,62% wat wel een toename is).

Lancia verkocht 4607 auto’s wat neer komt op een afname van -15,75% (marktaandeel op jaarbasis komt op 4,36%). Jeep groeide als enige merk met dik 10% en werd 530 keer verkocht.

Alfa Romeo verkocht in oktober op eigen bodem in totaal 2346 auto’s (marktaandeel op jaarbasis komt op 2,46%). Maserati ziet meer dan een verdubbeling van de verkoop met 19 Ghibli’s, 11 Quattroporte’s en 4 GranTurismo’s (34). Ferrari heeft nog steeds last van een halvering en verkocht slechts 7 auto’s.

 

Toekomst en Amerikaanse markt

Alle modellen die in de toekomst in Europa op de markt komen, zoals de 500X, zijn straks ook voor de Amerikaanse markt bestemd. Tot nu toe zijn er 2 afzetpijlers onder Fiat, namelijk Europa en Brazilië maar in het Latijns Amerikaanse land verliezen de Italianen terrein terwijl de verkopen ook bij ons onder druk staan. Fiat wil daardoor geen mogelijkheid onbenut laten om het tij te keren en zet in op een versteviging van haar positie in de Verenigde Staten.

Daar doen de 500 en de 500L het niet onaardig, maar het autoconcern heeft wel een probleem met Alfa Romeo. De rentree is namelijk opnieuw uitgesteld en langzamerhand pikken de dealers het niet meer. De beslissing om de 4C niet via de Fiat dealers, maar vanuit de Maserati showrooms te gaan verkopen, was de druppel die de emmer deed overlopen. Op zich is de beslissing om de sportwagen aan het merk met het drietandlogo te gunnen niet zo raar, want de 4C wordt ook bij Maserati gebouwd. De 500X (en andere toekomstige modellen) moet nu als een pleister op de wond bij boze Amerikaanse Fiat dealers gaan fungeren. Over wie de langverwachte opvolger van de 169, de Guilia en de SUV van Alfa Romeo in de VS mag gaan verkopen, is nog geen beslissing genomen.

Bron: AutoEdizione en Autointernationaal