De keuze moet leiden tot een flinke stijging van de verkopen. Mitsubishi wil in 2016 zijn mondiale afzet met maar liefst 29 procent verhoogd hebben. Er is daarbij sprake van ‘meer is minder’ want tegelijkertijd zal het gamma worden ingekrompen van 18 modellen (en 9 platforms) naar 13 modellen (op 7 platforms). Mitsubishi hoopt op deze manier 1,12 miljard dollar (omgerekend 829 miljoen euro) te kunnen bezuinigen. Dat er desondanks gerekend wordt op verkoopgroei (van 1,11 miljoen auto’s dit jaar tot 1,43 miljoen exemplaren in 2016) is te danken aan de introductie van enkele strategische modellen. Die zullen vooral van het SUV type zijn. Zo kunnen we rekenen op een opvolger voor de ASX.

Daarnaast zal Mitsubishi meer elektrische en hybride modellen op de markt brengen. Het merk streeft ernaar dat in 2020 zo’n 20 procent van alle verkochte auto’s via het stopcontact zal kunnen worden opgeladen (elektrisch of hybride). Om een en ander te kunnen realiseren, gaat Mitsubishi de komende jaren intensiever samenwerken met Renault-Nissan. Sinds 2011 bundelen de autofabrikanten op bepaalde terreinen hun krachten en dat smaakt naar meer. Er zal een compacte auto ontwikkeld gaan worden die ook leverbaar wordt in elektrische uitvoering. Een voor de Japanse markt fiscaal aantrekkelijk kei-car platform vormt de basis voor het ontwerp, maar het model komt wereldwijd op de markt.

Mitsubishi gaat verder gebruik maken van een Renault platform voor de bouw van 2 sedans, waarmee het C- en het D-segment zal worden bediend. Het grootste model is bedoeld voor de Verenigde Staten plus Canada en zal gebouwd gaan worden in de Renault Samsung fabriek in Busan, Zuid Korea. Het betreft de opvolger van de Renault Latitude. De C-segment sedan komt wereldwijd op de markt en zal in een later stadium verschijnen. Een productielocatie is namelijk nog niet bekend. De compacte sedan zal de Lancer gaan aflossen. Mitsubishi heeft dankzij deze deal wederom een Franse partner gevonden, nadat eerder de samenwerking met PSA (Peugeot, Citroën) was beëindigd.

Renault-Nissan heeft de smaak van het samenwerken flink te pakken. Eerst was er al een alliantie met Daimler en nu gaat de alliantie dus intensief samenwerken met Mitsubishi voor nieuwe modellen en het delen van knowhow. De verkopen van Mitsubishi in Europa moeten gaan stijgen tot 160.000 stuks, oftewel 40.000 auto’s meer dan dit jaar gehaald gaat worden.

Bron: Autointernationaal