Grijpt Dongfeng de macht bij PSA?

Het is als een jongensdroom: je van een lokale fabrikant van tweederangs auto’s ineens transformeren tot een toonaangevende speler op de wereldmarkt. Dat lijkt Dongfeng te lukken met de deelneming in Peugeot Citroën, zo schrijft Autointernationaal.nl. Een nieuwe baas is al aangekondigd in de persoon van Carlos Tavares.

Lange tijd maakten bedrijven in het westen (waartoe we voor het gemak ook Aziatische landen met een vrije markteconomie zoals Japan en Zuid-Korea rekenen) de dienst uit op de automarkt. Dat had niet alleen te maken met een voorsprong qua autodichtheid in eigen land, maar ook met de slagkracht: in een open economie gaat het immers om eten of gegeten worden. En die setting is een goede kweekkamer voor excellente producten.

Peugeot behoorde ook lange tijd tot een autofabrikant van excellente producten waarmee de wereld veroverd kon worden. Modellen als de 403, 404 en 504 hadden de reputatie onverwoestbaar te zijn en dat zorgde voor veel fans. Met de 204 voegde Peugeot een vriendelijker geprijsd model aan het gamma toe en werd de basis gelegd voor een verdere expansie. Niet alleen in de vorm van een nummer 1-positie in de Franse verkoopstatistieken (althans, op modelniveau) maar ook doordat men dermate veel vlees op de botten had weten te kweken dat het technisch failliete Citroën kon worden overgenomen, enkele jaren later gevolgd door de Europese divisie van Chrysler (o.a. Simca).

Peugeot transformeerde zo tot PSA Peugeot Citroën en groeide uit tot een grotere autofabrikant dan Renault. Maar formaat zegt niet alles: de Fransen hadden hun eieren vrijwel uitsluitend in het Europese mandje gelegd. Dat was vóór de financiële crisis okay maar nu de economische motor in de eigen marktregio hapert, is PSA kwetsbaar geworden. Men kwam er te laat achter dat de bakens verzet dienden te worden. PSA belandde in de rode cijfers (vorig jaar voor vijf miljard euro) en lijkt zich op eigen kracht niet meer in het harnas te kunnen hijsen. Van jachtdier is de Franse leeuw nu een prooi geworden.

Het is een kwestie van tijd totdat PSA zich overgeeft aan Dongfeng: deze Chinese speler heeft dankzij de zeer gezonde thuismarkt een goed gevulde oorlogskas en wil een toonaangevende speler worden op de mondiale automarkt. Met Franse knowhow moet dit gaan lukken. In eerste instantie wordt niet gestreefd naar een volledige overname van PSA – dat zou tegen het zere been van de Franse regering zijn en effectief kunnen de Chinezen met een belang van dertig procent de gang van zaken ook voldoende naar hun hand zetten. Om de weg vrij te maken voor een overname door Dongfeng, zal PSA topman Philippe Varin in 2014 zijn functie neerleggen en worden opgevolgd door Carlos Tavares. Dongfeng heeft al gehint dat zij graag ‘vers bloed’ bij PSA achter het stuur ziet – nieuwe bezems vegen immers het schoonst.  Tavares is recentelijk bij Renault de laan uitgestuurd omdat hij teveel praatjes kreeg. Hij lijkt dus gemotiveerd om namens PSA zijn voormalige werkgever Renault een hak te zetten. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat Tavares, vanwege de alliantie met Nissan, ook past binnen de profielschets. Ghosn zelf geldt overigens als het grote voorbeeld voor Dongfeng, dat graag wil samenwerken met PSA op de manier zoals dat ook bij Renault en Nissan gebeurt. (bron: autointernationaal.nl)

 

Reacties

De politiek maakt zich sterk om de belachelijke hoge salarissen en de krankzinnige bonussen bij de banken aan banden te leggen.

Maar ook de salarissen, de uitzinnige hoge pensioenvoorzieningen en Bonussen in het internationale bedrijfsleven zijn volledig uit de hand gelopen. Het lijkt wel of deze zogenaamde Top managers de enige zijn die verantwoordelijk zijn voor het eventuele succes van een onderneming.

Een duidelijk voorbeeld van graaien is de huidige topman van PSA Peugeot-Citroën Philippe Varin. die een gouden handdruk krijgt van totaal 21 miljoen euro als hij volgend jaar plaats maakt voor nieuwe man Carlos Tavares.

Geplaatst door: Salute op
Grijpt Dongfeng de macht bij PSA? - Automobielmanagement.nl

Grijpt Dongfeng de macht bij PSA?

Het is als een jongensdroom: je van een lokale fabrikant van tweederangs auto’s ineens transformeren tot een toonaangevende speler op de wereldmarkt. Dat lijkt Dongfeng te lukken met de deelneming in Peugeot Citroën, zo schrijft Autointernationaal.nl. Een nieuwe baas is al aangekondigd in de persoon van Carlos Tavares.

Lange tijd maakten bedrijven in het westen (waartoe we voor het gemak ook Aziatische landen met een vrije markteconomie zoals Japan en Zuid-Korea rekenen) de dienst uit op de automarkt. Dat had niet alleen te maken met een voorsprong qua autodichtheid in eigen land, maar ook met de slagkracht: in een open economie gaat het immers om eten of gegeten worden. En die setting is een goede kweekkamer voor excellente producten.

Peugeot behoorde ook lange tijd tot een autofabrikant van excellente producten waarmee de wereld veroverd kon worden. Modellen als de 403, 404 en 504 hadden de reputatie onverwoestbaar te zijn en dat zorgde voor veel fans. Met de 204 voegde Peugeot een vriendelijker geprijsd model aan het gamma toe en werd de basis gelegd voor een verdere expansie. Niet alleen in de vorm van een nummer 1-positie in de Franse verkoopstatistieken (althans, op modelniveau) maar ook doordat men dermate veel vlees op de botten had weten te kweken dat het technisch failliete Citroën kon worden overgenomen, enkele jaren later gevolgd door de Europese divisie van Chrysler (o.a. Simca).

Peugeot transformeerde zo tot PSA Peugeot Citroën en groeide uit tot een grotere autofabrikant dan Renault. Maar formaat zegt niet alles: de Fransen hadden hun eieren vrijwel uitsluitend in het Europese mandje gelegd. Dat was vóór de financiële crisis okay maar nu de economische motor in de eigen marktregio hapert, is PSA kwetsbaar geworden. Men kwam er te laat achter dat de bakens verzet dienden te worden. PSA belandde in de rode cijfers (vorig jaar voor vijf miljard euro) en lijkt zich op eigen kracht niet meer in het harnas te kunnen hijsen. Van jachtdier is de Franse leeuw nu een prooi geworden.

Het is een kwestie van tijd totdat PSA zich overgeeft aan Dongfeng: deze Chinese speler heeft dankzij de zeer gezonde thuismarkt een goed gevulde oorlogskas en wil een toonaangevende speler worden op de mondiale automarkt. Met Franse knowhow moet dit gaan lukken. In eerste instantie wordt niet gestreefd naar een volledige overname van PSA – dat zou tegen het zere been van de Franse regering zijn en effectief kunnen de Chinezen met een belang van dertig procent de gang van zaken ook voldoende naar hun hand zetten. Om de weg vrij te maken voor een overname door Dongfeng, zal PSA topman Philippe Varin in 2014 zijn functie neerleggen en worden opgevolgd door Carlos Tavares. Dongfeng heeft al gehint dat zij graag ‘vers bloed’ bij PSA achter het stuur ziet – nieuwe bezems vegen immers het schoonst.  Tavares is recentelijk bij Renault de laan uitgestuurd omdat hij teveel praatjes kreeg. Hij lijkt dus gemotiveerd om namens PSA zijn voormalige werkgever Renault een hak te zetten. Het is natuurlijk mooi meegenomen dat Tavares, vanwege de alliantie met Nissan, ook past binnen de profielschets. Ghosn zelf geldt overigens als het grote voorbeeld voor Dongfeng, dat graag wil samenwerken met PSA op de manier zoals dat ook bij Renault en Nissan gebeurt. (bron: autointernationaal.nl)

 

Reacties

De politiek maakt zich sterk om de belachelijke hoge salarissen en de krankzinnige bonussen bij de banken aan banden te leggen.

Maar ook de salarissen, de uitzinnige hoge pensioenvoorzieningen en Bonussen in het internationale bedrijfsleven zijn volledig uit de hand gelopen. Het lijkt wel of deze zogenaamde Top managers de enige zijn die verantwoordelijk zijn voor het eventuele succes van een onderneming.

Een duidelijk voorbeeld van graaien is de huidige topman van PSA Peugeot-Citroën Philippe Varin. die een gouden handdruk krijgt van totaal 21 miljoen euro als hij volgend jaar plaats maakt voor nieuwe man Carlos Tavares.

Geplaatst door: Salute op