Dat berekent in ieder geval de vakcentrale CGT. ‘’En dat na niet meer dan vijf jaar waarin PSA alleen maar dieper in de problemen is geraakt,” voegt de bond er aan toe. Varin zou ook nog over een extra afvloeiingspremie kunnen onderhandelen omdat zijn contract officieel tot 2017 loopt.

De bond is woedend over de enorme ‘oprotpremie’: ‘’Het is nog maar een paar weken geleden dat we een nieuwe overeenkomst hebben moeten sluiten over verdere loonbeperkingen zodat er 125 miljoen extra op de arbeidskosten bespaard kan worden. En dan horen we dat er 21 miljoen nodig is om mijnheer Varin op te laten stappen,” aldus Jean-Pierre Mercier van de CGT in Aulnay, waar eerder dit jaar net een grote Peugeot fabriek is gesloten. PSA zelf onthoudt zich tot nu toe van elk commentaar.

Tijdens Varins bewind bij PSA is de onderneming diep in de financiële problemen geraakt. De schuldenlast is inmiddels opgelopen tot meer dan vier miljard euro. Bovendien lijkt er van alles te mankeren aan het modellen- en marketingbeleid getuige het feit dat Peugeot en Citroën tot de grootste slachtoffers van de malaise op de Europese automarkt behoren. Varin is er nog wel in geslaagd General Motors als aandeelhouder binnen te halen maar die alliantie lijkt de laatste tijd ook al te stranden. Een nieuwe partner, het Chinese Dongfeng, heeft nu geëist dat er een meer energieke leider aan de top komt voordat het geld in de Franse onderneming wil steken.