Dat schrijft Automotive News Europe. Dit jaar zullen de verkoopcijfers van Alfa Romeo zelfs onder de honderdduizend eenheden uitkomen, voor het eerst sinds 1969.
Het nieuwe plan voor Alfa – het vierde sinds het aantreden van Marchionne in juni 2004 – heeft hetzelfde doel als het plan dat hij introduceerde voor Maserati. Alfa Romeo moet zich focussen op de ontwikkeling van premium auto’s, die vanuit Italië geëxporteerd worden naar markten over de hele wereld. Een effectieve relaunch van het merk Alfa Romeo is cruciaal in de strategie, die ertoie moet leiden dat de autodivisie van Fiat Groep in 2016 weer winstgevend wordt.
Fiat verloor vorig jaar in Europa zevenhonderd miljoen euro. Alfa Romeo heeft tijdens de periode dat Marchionne aan de macht is nog geen winst gemaakt. "We werken met grote vastbeslotenheid aan het opnieuw vormgeven van het platform van Alfa Romeo en we denken dat we na het eerste kwartaal van 2014 meer kunnen zeggen", zei Marchionne eind oktober tegen analisten. Ook zei hij volgend jaar, bij de presentatie van de cijfers over het eerste kwartaal, een nieuw vijfjarenplan voor Fiat en Chrysler te zullen ontvouwen. Ian Fletcher, senior analist van IHS Automotive: "In het verleden is Fiat met zo veel projecten bezig geweest, dat men kennelijk niet in staat is geweest om aan Alfa de aandacht te geven die het nodig heeft." Fletcher verwacht dat het Alfa-plan in de uitvoering te kort zou kunnen komen, omdat nog zoveel andere zaken bij Chrysler en bij Fiat in Europa aandacht nodig hebben.
Wereldwijd verkocht Alfa Romeo vorig jaar maar 101 duizend eenheden. Daarvoor zijn twee redenen: Alfa zit zonder actuele modellen en moet het bijna helemaal hebben van de kwakkelende Europese markt. Over de eerste tien maanden van dit jaar zijn volgens cijfers van Acea de Europese verkoopcijfers van Alfa verder gedaald, naar 53 duizend stuks. Het nieuwe platform zou dit proces moeten omkeren en de basis vormen voor minstens vier nieuwe modellen (waarvan het eerste eind 2015 of begin 2016 op de markt komt). De auto’s worden ook verkocht in de VS. Het platform zou ook gebruikt worden voor de Chrysler 300, de Dodge Charger en de toekomstige Dodge Challenger.
Al steken ze er 100 miljard in, het blijft een ‘Alfa’… Niks nieuws en opwindend aan die dingen..
Wat vind je dan mooi Mr.Negative : al die nietszeggende uniforme volkswagentjes of toyota’s? Waarom zijn de Mito’s,159’s gebruikt al heel lang heel duur gebleven? Omdat er goddank nog mensen met smaak zijn….
gr.v. vewe
JP, blijkbaar zijn er niet genoeg mensen met ‘smaak’… Laat Alfa zich richten op het normale segment i.p.v. het premium segment. Oja; Audi quattro, dat vind ik mooi..
heb je een uniform aan dan ?
gr.
Wie niet? Iedereen heeft een ‘uniform’ aan.. Terugkomend, jammer voor Alfa, maar ik blijf bij me eerdere uitspraak!