Carlos Ghosn verstevigt greep op de Russische markt

Eerder dit jaar verwierf hij namens de Frans-Japanse alliantie al een controlerend belang in AvtoVaz, de fabrikant van Lada waardoor het eenvoudig was om zichzelf tot ceo van de Russische autobouwer benoemd te krijgen. Deze maand heeft Ghosn het startsein gegeven voor de productie van de eerste 1,6 liter benzinemotor in de AvtoVaz fabriek in Togliatti.

Daarmee is Renault-Nissan de eerste buitenlandse autobouwer die een aandrijflijn in Rusland vervaardigd. Diverse Westerse concurrenten, waaronder Ford en Volkswagen, zijn minder ver met het lokaliseren van de productie. Op korte termijn zal een tweede krachtbron in Rusland in productie worden genomen, zo maakt een woordvoerder van Renault bekend. De 1,6 liter unit is bestemd voor verschillende modellen van de alliantie, waaronder de Lada Largus (een herlabelde, eerste generatie Dacia Logan MCV), de Nissan Almera, en de Renault Logan (het merk Dacia wordt niet gevoerd in Rusland). Door in Togliatti motoren te gaan produceren, stijgt het percentage lokale onderdelen in de Renault/Nissan modellen tot 70 procent. Dat is ruim voldoende om geen importheffing te hoeven betalen, want daarvoor ligt de Russische lat bij 60 procent. Dankzij de belastingvoordelen verwacht de alliantie zijn modellen in het land tegen scherpere prijzen aan te kunnen bieden en zo zijn marktaandeel te kunnen vergroten.

Bron: Autointernationaal

Carlos Ghosn verstevigt greep op de Russische markt - Automobielmanagement.nl

Carlos Ghosn verstevigt greep op de Russische markt

Eerder dit jaar verwierf hij namens de Frans-Japanse alliantie al een controlerend belang in AvtoVaz, de fabrikant van Lada waardoor het eenvoudig was om zichzelf tot ceo van de Russische autobouwer benoemd te krijgen. Deze maand heeft Ghosn het startsein gegeven voor de productie van de eerste 1,6 liter benzinemotor in de AvtoVaz fabriek in Togliatti.

Daarmee is Renault-Nissan de eerste buitenlandse autobouwer die een aandrijflijn in Rusland vervaardigd. Diverse Westerse concurrenten, waaronder Ford en Volkswagen, zijn minder ver met het lokaliseren van de productie. Op korte termijn zal een tweede krachtbron in Rusland in productie worden genomen, zo maakt een woordvoerder van Renault bekend. De 1,6 liter unit is bestemd voor verschillende modellen van de alliantie, waaronder de Lada Largus (een herlabelde, eerste generatie Dacia Logan MCV), de Nissan Almera, en de Renault Logan (het merk Dacia wordt niet gevoerd in Rusland). Door in Togliatti motoren te gaan produceren, stijgt het percentage lokale onderdelen in de Renault/Nissan modellen tot 70 procent. Dat is ruim voldoende om geen importheffing te hoeven betalen, want daarvoor ligt de Russische lat bij 60 procent. Dankzij de belastingvoordelen verwacht de alliantie zijn modellen in het land tegen scherpere prijzen aan te kunnen bieden en zo zijn marktaandeel te kunnen vergroten.

Bron: Autointernationaal