Peugeot gaat een Opel bouwen

Peugeot gaat in haar oudste fabriek in Sochaux in de buurt van Bazel de vervanger bouwen van de Opel Zafira.

In de fabriek worden momenteel de Peugeot 308, 3008 en 5008 en de Citroen DS5 gebouwd maar daar komt nu voor het eerst ook een Opel bij in het kader van de samenwerking met General Motors. De Zafira wordt momenteel gebouwd in Bochum maar die fabriek gaat volgend jaar dicht. PSA denkt vanaf 2016 meer dan 700.000 auto’s per jaar voor de partner te kunnen bouwen.

Die alliantie levert de Franse autofabrikant echter minder op dan oorspronkelijk was ingeschat, stelt PSA Peugeot-Citroën. Volgens de nieuwe berekeningen komen de synergievoordelen uit rond de 1,2 miljard dollar per jaar vanaf 2018. In eerste instantie was gemikt op een bedrag van 2 miljard dollar. GM en PSA hebben tegelijkertijd laten weten wel gezamenlijk een nieuwe lichte bestelwagen te gaan ontwikkelen.

PSA heeft tevens meegedeeld dat het 1,1 miljard euro aan buitengewone lasten in de cijfers voor 2013 gaat verdisconteren. De afschrijving op de autodivisie is nodig vanwege de verdere verslechtering van de automarkt en om nadelige koersschommelingen in met name de roebel en de Argentijnse peso op te vangen. Tenslotte heeft de Franse autobouwer de hooggespannen verwachtingen rond een mogelijke samenwerking met het Chinese Dongfeng duidelijk getemperd. ‘’Er is geen enkele zekerheid dat het tot een strategisch akkoord komt,” aldus PSA.

Peugeot gaat een Opel bouwen - Automobielmanagement.nl

Peugeot gaat een Opel bouwen

Peugeot gaat in haar oudste fabriek in Sochaux in de buurt van Bazel de vervanger bouwen van de Opel Zafira.

In de fabriek worden momenteel de Peugeot 308, 3008 en 5008 en de Citroen DS5 gebouwd maar daar komt nu voor het eerst ook een Opel bij in het kader van de samenwerking met General Motors. De Zafira wordt momenteel gebouwd in Bochum maar die fabriek gaat volgend jaar dicht. PSA denkt vanaf 2016 meer dan 700.000 auto’s per jaar voor de partner te kunnen bouwen.

Die alliantie levert de Franse autofabrikant echter minder op dan oorspronkelijk was ingeschat, stelt PSA Peugeot-Citroën. Volgens de nieuwe berekeningen komen de synergievoordelen uit rond de 1,2 miljard dollar per jaar vanaf 2018. In eerste instantie was gemikt op een bedrag van 2 miljard dollar. GM en PSA hebben tegelijkertijd laten weten wel gezamenlijk een nieuwe lichte bestelwagen te gaan ontwikkelen.

PSA heeft tevens meegedeeld dat het 1,1 miljard euro aan buitengewone lasten in de cijfers voor 2013 gaat verdisconteren. De afschrijving op de autodivisie is nodig vanwege de verdere verslechtering van de automarkt en om nadelige koersschommelingen in met name de roebel en de Argentijnse peso op te vangen. Tenslotte heeft de Franse autobouwer de hooggespannen verwachtingen rond een mogelijke samenwerking met het Chinese Dongfeng duidelijk getemperd. ‘’Er is geen enkele zekerheid dat het tot een strategisch akkoord komt,” aldus PSA.