Begin vorig jaar kondigden General Motors en PSA een grootscheepse alliantie aan. De Amerikaanse autogigant nam daarbij een belang van 7 procent in het kapitaal van de Fransen. General Motors kocht de aandelen op het moment dat PSA zat te springen om nieuw kapitaal. Volgens bestuurder Steve Girsky is financiële steun niet langer nodig.

Analisten hadden meteen al twijfels over die alliantie, want General Motors is via zijn Europese dochtermerk Opel/Vauxhall een rechtstreekse concurrent van Peugeot en Citroën. Nu hebben de Amerikanen hun belang in PSA dus verkocht aan institutionele beleggers. De verkoopprijs is niet bekendgemaakt, maar vorig jaar had GM 402 miljoen euro betaald voor die aandelen. Ook de geplande samenwerking tussen beide autogroepen wordt teruggeschroefd.

De afgelopen 2 jaar heeft General Motors een forse herstructurering doorgevoerd bij zijn Europese dochters Opel in Duitsland en Vauxhall in Groot-Brittannië. Daar is onder meer besloten om de verouderde Opel fabriek in de Duitse stad Bochum te sluiten. Aanvankelijk was er ook een rol voor Chevrolet weggelegd in de Europese plannen van General Motors, maar dat is van de baan. De Amerikanen zetten nu al hun kaarten in op Opel. Een al te intensieve samenwerking met PSA zit dan alleen maar in de weg.

Zowel Peugeot als het zustermerk Citroën en de Duitse General Motors dochter Opel hebben het de afgelopen jaren erg moeilijk op de Europese automarkt. Alledrie hebben ze zwaar te lijden onder de zware crisis in landen als Italië, Portugal en Spanje, waar ze een belangrijk marktaandeel hadden, maar waar veel mensen hun auto niet meer of pas veel later ruilen. Ook in Frankrijk zelf valt de verkoop tegen.

Eerder dit jaar kondigde PSA een grote herstructurering aan van zijn fabrieken in Frankrijk waarbij duizenden banen zouden sneuvelen. Onder druk van de socialistische regering van president François Hollande heeft men die plannen wat teruggeschroefd, maar dat lost het probleem uiteraard niet op. Wel lijkt de Franse staat bereid om te gaan participeren in het aandelenkapitaal van PSA. Ook de Chinese autobouwer Dongfeng zou een belang willen nemen om op die manier een strategische alliantie met het Franse bedrijf te kunnen sluiten.

PSA lijkt niet rouwig te zijn om het besluit van General Motors om zich terug te trekken als aandeelhouder. De Franse autobouwer laat weten dat de kostenbesparingen door de samenwerking minder groot zullen zijn dan verwacht. De besparingen zullen in 2018 uitkomen op in totaal 1,2 miljard dollar (870 miljoen euro), terwijl eerder werd gemikt op 2 miljard dollar in 2016.

General Motors en PSA blijven samenwerken op het gebied van middelgrote auto’s. De Fransen gaan een gezamenlijke cross-over in haar fabriek in Sochaux bouwen. Dit model wordt de opvolger van de Opel Zafira Tourer en de Peugeot 3008/5008. General Motors gaat in het Spaanse Zaragoza een compacte MPV bouwen. Dit model lost zowel de Opel Meriva als de Citroën C3 Picasso af.

Bron: Autointernationaal 

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding