Flinke prijzen voor import-auto’s op Cuba

Na een halve eeuw van beperkingen is dit jaar de vrije verkoop van auto’s officieel gestart op Cuba. De prijzen van zowel nieuwe als tweedehands wagens zijn torenhoog, als gevolg van belastingen van de regering.

De gegadigden voor de nieuwe vierwielers hadden niet gerekend op de torenhoge prijzen. Zo staat bij garagehouder Sasa in Havanna een Peugeot 508 te koop voor 277.000 dollar, terwijl de catalogusprijs officieel rond de 34.150 euro (46.000 dollar) ligt. En ook de tweedehands markt biedt weinig soelaas. Bij de garage Cimex kost een Hyundai Sonata 2010 het ronde bedrag van 60.000 dollar, en een Volkswagen Passat van hetzelfde jaar moet zelfs 67.500 dollar kosten.

Op 19 december gaf de regering van president Raul Castro officieel toestemming voor de vrije invoer van voertuigen. Dat was al een halve eeuw lang verboden. Maar er blijkt nu sprake te zijn van een extra belasting, waardoor de importprijs met ongeveer 50 procent hoger uitvalt. Het Cubaanse wagenpark is voor menig liefhebber van oldtimers een droom. Omwille van de handelsembargo’s die al decennia gelden, bestaat tweederde van het wagenpark uit Amerikaanse bolides van de jaren 50 relikwieën uit de Sovjet-Unie van de jaren 70 en 80. Dat zijn ongeveer 650.000 exemplaren die nog rondrijden.

Bron: Autointernationaal en RTL-Z

Flinke prijzen voor import-auto’s op Cuba - Automobielmanagement.nl

Flinke prijzen voor import-auto’s op Cuba

Na een halve eeuw van beperkingen is dit jaar de vrije verkoop van auto’s officieel gestart op Cuba. De prijzen van zowel nieuwe als tweedehands wagens zijn torenhoog, als gevolg van belastingen van de regering.

De gegadigden voor de nieuwe vierwielers hadden niet gerekend op de torenhoge prijzen. Zo staat bij garagehouder Sasa in Havanna een Peugeot 508 te koop voor 277.000 dollar, terwijl de catalogusprijs officieel rond de 34.150 euro (46.000 dollar) ligt. En ook de tweedehands markt biedt weinig soelaas. Bij de garage Cimex kost een Hyundai Sonata 2010 het ronde bedrag van 60.000 dollar, en een Volkswagen Passat van hetzelfde jaar moet zelfs 67.500 dollar kosten.

Op 19 december gaf de regering van president Raul Castro officieel toestemming voor de vrije invoer van voertuigen. Dat was al een halve eeuw lang verboden. Maar er blijkt nu sprake te zijn van een extra belasting, waardoor de importprijs met ongeveer 50 procent hoger uitvalt. Het Cubaanse wagenpark is voor menig liefhebber van oldtimers een droom. Omwille van de handelsembargo’s die al decennia gelden, bestaat tweederde van het wagenpark uit Amerikaanse bolides van de jaren 50 relikwieën uit de Sovjet-Unie van de jaren 70 en 80. Dat zijn ongeveer 650.000 exemplaren die nog rondrijden.

Bron: Autointernationaal en RTL-Z