Aan de lopende band records in de autowereld

Mercedes, Volkswagen, BMW, Porsche, Jaguar, de ene na de andere autofabrikant meldt dat er in het net afgelopen jaar een nieuw record is neergezet. De goede tijden lijken ook echt aangebroken, want december kwam vaak nog hoger uit dan eerdere maanden in 2013.

Mercedes-Benz verkocht afgelopen jaar 1.461.680 auto’s, meer dan ooit tevoren in één jaar. Wordt de Smart meegeteld dan komt de autodivisie op 1.562.472 voertuigen, dat is bijna tien procent meer dan een jaar eerder. In de maand december liep die groei nog iets op naar meer dan elf procent. Topman dr. Dieter Zetsche spreekt van een uitstekend jaar. ‘’Onze groeistrategie werkt. Vooral in Europa en de VS slagen we er in marktaandeel te winnen.”

BMW zag de verkopen met 7,5 procent toenemen tot 1.655.138 auto’s, ook weer een ‘all time high’. Worden de andere merken in de stal, Mini en Rolls-Royce, meegeteld dan komt het totaal voor deze Zuidduitse fabrikant uit op 1.963.798 eenheden ofwel 6,4 procent meer. Zowel Rolls-Royce als Mini hielden de groei daarbij beperkt tot net één procent. Bestuurslid Peter Schwarzenbauer: ‘’De wereldwijde vraag naar onze merken blijft op een hoog niveau. We konden een nieuw record afleveren dankzij de fantastische technologie en ons evenwichtige wereldwijde distributienetwerk.”

Voor de Volkswagen Group komt de tien miljoen grens nu aardig in zicht. In 2013 werden immers meer dan 9,7 miljoen voertuigen aan de man gebracht, bijna vijf procent meer dan een jaar eerder. Worden de vrachtwagens van MAN en Scania niet meegeteld, dan komt de stand nog altijd uit op 9,5 miljoen. Binnen de stal deden vooral Audi, Porsche en ook Seat het goed, kwam VW zelf op een wat meer bescheiden groei uit en moest alleen Skoda een kleine min noteren.

Jaguar Land Rover zit wat aantallen betreft in een andere categorie, maar kon desalniettemin met 425.000 verkochte auto’s eveneens een nieuw record vestigen. Voor de Indiaas/Britse fabrikant betekende dat een groei met ruim tien procent, waarbij ook hier de laatste maanden van het jaar nog veel betere resultaten lieten zien. Voor JLR waren vooral de VS, Duitsland en India de sterkste groeimarkten.

Aan de lopende band records in de autowereld - Automobielmanagement.nl

Aan de lopende band records in de autowereld

Mercedes, Volkswagen, BMW, Porsche, Jaguar, de ene na de andere autofabrikant meldt dat er in het net afgelopen jaar een nieuw record is neergezet. De goede tijden lijken ook echt aangebroken, want december kwam vaak nog hoger uit dan eerdere maanden in 2013.

Mercedes-Benz verkocht afgelopen jaar 1.461.680 auto’s, meer dan ooit tevoren in één jaar. Wordt de Smart meegeteld dan komt de autodivisie op 1.562.472 voertuigen, dat is bijna tien procent meer dan een jaar eerder. In de maand december liep die groei nog iets op naar meer dan elf procent. Topman dr. Dieter Zetsche spreekt van een uitstekend jaar. ‘’Onze groeistrategie werkt. Vooral in Europa en de VS slagen we er in marktaandeel te winnen.”

BMW zag de verkopen met 7,5 procent toenemen tot 1.655.138 auto’s, ook weer een ‘all time high’. Worden de andere merken in de stal, Mini en Rolls-Royce, meegeteld dan komt het totaal voor deze Zuidduitse fabrikant uit op 1.963.798 eenheden ofwel 6,4 procent meer. Zowel Rolls-Royce als Mini hielden de groei daarbij beperkt tot net één procent. Bestuurslid Peter Schwarzenbauer: ‘’De wereldwijde vraag naar onze merken blijft op een hoog niveau. We konden een nieuw record afleveren dankzij de fantastische technologie en ons evenwichtige wereldwijde distributienetwerk.”

Voor de Volkswagen Group komt de tien miljoen grens nu aardig in zicht. In 2013 werden immers meer dan 9,7 miljoen voertuigen aan de man gebracht, bijna vijf procent meer dan een jaar eerder. Worden de vrachtwagens van MAN en Scania niet meegeteld, dan komt de stand nog altijd uit op 9,5 miljoen. Binnen de stal deden vooral Audi, Porsche en ook Seat het goed, kwam VW zelf op een wat meer bescheiden groei uit en moest alleen Skoda een kleine min noteren.

Jaguar Land Rover zit wat aantallen betreft in een andere categorie, maar kon desalniettemin met 425.000 verkochte auto’s eveneens een nieuw record vestigen. Voor de Indiaas/Britse fabrikant betekende dat een groei met ruim tien procent, waarbij ook hier de laatste maanden van het jaar nog veel betere resultaten lieten zien. Voor JLR waren vooral de VS, Duitsland en India de sterkste groeimarkten.