Autoverkoop Europa: Vaderlandse automarkt steekt schril af

Dankzij een eindspurt in de laatste maand van het jaar, met een sterke groei van dertien procent, is de daling van de Europese autoverkopen in 2013 beperkt gebleven tot niet meer dan 1,7 procent. Dat blijft echter wel het slechtste jaar sinds 1995 en is bovendien het zesde achtereenvolgende jaar met een gedaalde afzet van personenauto’s.

Autokoepel Acea meldt dat er in het afgelopen jaar in de EU 11.850.905 nieuwe auto’s zijn verkocht. Dat is dan wel ruim 203.000 minder dan in 2012. Verreweg de sterkste daling deed zich voor in het kleine Cyprus waar een derde minder auto’s werden verkocht, maar op de tweede plaats staat onverbiddelijk ons land met een daling van 17 procent. Ook in de min, maar minder dan bij ons, zit de grootste automarkt Duitsland waar de autoverkopen met ruim vier procent terug liepen alsmede Frankrijk waar de daling op een kleine zes procent uitkwam. Verder moesten onder meer Roemenië, Italië, Ierland en Slowakije eveneens een daling noteren.

Bij de Belgen bleven de autoverkopen zo goed als stabiel. De grote uitblinker blijft Groot-Brittannië dat een overtuigende plus van bijna elf procent neerzette. In Portugal maakt de automarkt eindelijk een opleving door terwijl zelfs Spanje en Griekenland positief uit de bus kwamen. Tot de andere stijgers behoren onder meer Denemarken, Estland en Hongarije.

Als we naar de maand december kijken, dan springt ons land er opnieuw uit maar nu met een opmerkelijke stijging van 115 procent. Een dergelijke verdubbeling vergeleken bij een jaar eerder komt in de Acea-cijfers nauwelijks of nooit voor. De oosterburen kwamen op een goede vijf procent meer uit maar dat steekt opnieuw zwak af tegen de Britten die in die laatste maand bijna een kwart meer auto’s wisten te verkopen. De enige minnen zijn voor enkele kleine markten als Ierland en Luxemburg. Deskundigen tekenen bij die cijfers aan dat de autoverkopen aan het eind van 2013 in veel landen een extra impuls kregen door belastingmaatregelen die op 1 januari zijn ingegaan.     

Autoverkoop Europa: Vaderlandse automarkt steekt schril af - Automobielmanagement.nl

Autoverkoop Europa: Vaderlandse automarkt steekt schril af

Dankzij een eindspurt in de laatste maand van het jaar, met een sterke groei van dertien procent, is de daling van de Europese autoverkopen in 2013 beperkt gebleven tot niet meer dan 1,7 procent. Dat blijft echter wel het slechtste jaar sinds 1995 en is bovendien het zesde achtereenvolgende jaar met een gedaalde afzet van personenauto’s.

Autokoepel Acea meldt dat er in het afgelopen jaar in de EU 11.850.905 nieuwe auto’s zijn verkocht. Dat is dan wel ruim 203.000 minder dan in 2012. Verreweg de sterkste daling deed zich voor in het kleine Cyprus waar een derde minder auto’s werden verkocht, maar op de tweede plaats staat onverbiddelijk ons land met een daling van 17 procent. Ook in de min, maar minder dan bij ons, zit de grootste automarkt Duitsland waar de autoverkopen met ruim vier procent terug liepen alsmede Frankrijk waar de daling op een kleine zes procent uitkwam. Verder moesten onder meer Roemenië, Italië, Ierland en Slowakije eveneens een daling noteren.

Bij de Belgen bleven de autoverkopen zo goed als stabiel. De grote uitblinker blijft Groot-Brittannië dat een overtuigende plus van bijna elf procent neerzette. In Portugal maakt de automarkt eindelijk een opleving door terwijl zelfs Spanje en Griekenland positief uit de bus kwamen. Tot de andere stijgers behoren onder meer Denemarken, Estland en Hongarije.

Als we naar de maand december kijken, dan springt ons land er opnieuw uit maar nu met een opmerkelijke stijging van 115 procent. Een dergelijke verdubbeling vergeleken bij een jaar eerder komt in de Acea-cijfers nauwelijks of nooit voor. De oosterburen kwamen op een goede vijf procent meer uit maar dat steekt opnieuw zwak af tegen de Britten die in die laatste maand bijna een kwart meer auto’s wisten te verkopen. De enige minnen zijn voor enkele kleine markten als Ierland en Luxemburg. Deskundigen tekenen bij die cijfers aan dat de autoverkopen aan het eind van 2013 in veel landen een extra impuls kregen door belastingmaatregelen die op 1 januari zijn ingegaan.