Peugeot-Citroën sterkste verliezer in Europa

PSA Peugeot-Citroën is wat grote fabrikanten betreft vorig jaar de grote verliezer geweest op de Europese automarkt. De Fransen worden op de voet gevolgd door Fiat c.s. De andere grote fabrikanten konden de schade redelijk beperken of wisten een kleine plus te boeken. Bij kleinere merken waren de plussen en minnen soms wat veel sterker.

Dat blijkt uit het merkenoverzicht dat autokoepel Acea tegelijk publiceert met de landenlijst. PSA verkocht alles bij elkaar ruim 1,3 miljoen auto’s, dat is 120.000 ofwel ruim acht procent minder dan een jaar eerder. Binnen de stal deed Citroën het nog wat slechter dan Peugeot. De Fiat-groep komt op een daling van ruim zeven procent. Dat is vooral te wijten aan Lancia, Chrysler, Alfa Romeo en Jeep die 15 tot soms bijna 30 procent terug gingen. Fiat zelf kwam er met een daling van net anderhalf procent een stuk beter van af.

De VW-merken moesten gezamenlijk niet meer dan een goed half procentje inleveren. Seat en Skoda deden het goed maar Volkswagen zelf zag de Europese verkopen toch met 3,5 procent teruglopen wat vooral voor rekening komt van de Duitse thuismarkt. General Motors zag de Europese verkopen met goed vier procent inzakken wat vrijwel geheel te wijten is aan een daling met ruim 18 procent bij Chevrolet. Dat merk zag de verkopen in december met bijna 30 procent instorten, wat vermoedelijk te maken heeft met de aankondiging dat Chevrolet binnenkort helemaal van de Europese markt zal verdwijnen. Bij de grote groepen kwam tenslotte Renault op een plus van ruim vier procent door het aanhoudende succes van Dacia dat afgelopen jaar een kwart meer auto’s verkocht dan in 2012.

Ook Daimler/Mercedes kon een goede plus van vier procent neerzetten. Hyundai moest met een daling van ruim twee procent wat inbinden maar zustermerk Kia hield de verkopen nagenoeg stabiel. Kleine plussen en minnen waren er ook voor Honda, Nissan en Volvo. Duidelijke winnaars waren Mazda met 16 procent hogere verkopen, Jaguar waar de plus op ruim veertien procent uitkwam en zustermerk Land Rover met een toename van bijna negen procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Peugeot-Citroën sterkste verliezer in Europa - Automobielmanagement.nl

Peugeot-Citroën sterkste verliezer in Europa

PSA Peugeot-Citroën is wat grote fabrikanten betreft vorig jaar de grote verliezer geweest op de Europese automarkt. De Fransen worden op de voet gevolgd door Fiat c.s. De andere grote fabrikanten konden de schade redelijk beperken of wisten een kleine plus te boeken. Bij kleinere merken waren de plussen en minnen soms wat veel sterker.

Dat blijkt uit het merkenoverzicht dat autokoepel Acea tegelijk publiceert met de landenlijst. PSA verkocht alles bij elkaar ruim 1,3 miljoen auto’s, dat is 120.000 ofwel ruim acht procent minder dan een jaar eerder. Binnen de stal deed Citroën het nog wat slechter dan Peugeot. De Fiat-groep komt op een daling van ruim zeven procent. Dat is vooral te wijten aan Lancia, Chrysler, Alfa Romeo en Jeep die 15 tot soms bijna 30 procent terug gingen. Fiat zelf kwam er met een daling van net anderhalf procent een stuk beter van af.

De VW-merken moesten gezamenlijk niet meer dan een goed half procentje inleveren. Seat en Skoda deden het goed maar Volkswagen zelf zag de Europese verkopen toch met 3,5 procent teruglopen wat vooral voor rekening komt van de Duitse thuismarkt. General Motors zag de Europese verkopen met goed vier procent inzakken wat vrijwel geheel te wijten is aan een daling met ruim 18 procent bij Chevrolet. Dat merk zag de verkopen in december met bijna 30 procent instorten, wat vermoedelijk te maken heeft met de aankondiging dat Chevrolet binnenkort helemaal van de Europese markt zal verdwijnen. Bij de grote groepen kwam tenslotte Renault op een plus van ruim vier procent door het aanhoudende succes van Dacia dat afgelopen jaar een kwart meer auto’s verkocht dan in 2012.

Ook Daimler/Mercedes kon een goede plus van vier procent neerzetten. Hyundai moest met een daling van ruim twee procent wat inbinden maar zustermerk Kia hield de verkopen nagenoeg stabiel. Kleine plussen en minnen waren er ook voor Honda, Nissan en Volvo. Duidelijke winnaars waren Mazda met 16 procent hogere verkopen, Jaguar waar de plus op ruim veertien procent uitkwam en zustermerk Land Rover met een toename van bijna negen procent.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding