De autodivisie draaide in 2013 beter dan verwacht. De omzet kwam uit op 30,7 miljard euro, zeven procent hoger dan het vorige jaar. Uit de (voorlopige) cijfers van het bedrijf blijkt dat de winstmarge voor belastingen en rente (ebit) van de autodivisie is uitgekomen op acht procent  van de omzet – tijdens de IAA sprak men nog van de verwachting dat de operationele winstmarge op zes procent zou uitkomen.  Over de hele groep gerekend kwam de winstmarge uit op drie procent. Bosch is ook actief op het gebied van de industriële techniek, energie- en gebouwentechniek en consumentenartikelen. De omzet van de totale groep steeg nominaal met 2,7 procent tot 46,4 miljard euro.  Het bedrijf zegt in groeiregio’s China en Noord-Amerika nog niet zo goed vertegenwoordigd te zijn als in Europa.

De goede resultaten van de autodivisie zijn te danken aan succesvolle producten zoals radarsensoren voor afstandmeting, want die brachten honderd miljoen aan omzet op.  Ook de directe benzine-inspuiting is succesvol geweest. Men verwacht daarvan nog meer omdat China een strengere uitlaatgasnorm heeft ingevoerd.  Voor 2014 verwacht Bosch een wereldwijde conjuncturele groei van 2,8 procent, voor de EU voorziet men een groei van 0,7 procent.

De autodivisie gaat in het komende jaar veranderen.  Om te beginnen heet de divisie ‘Mobility Solutions’ want daarmee wil de grootste toeleverancier ter wereld onderstrepen meer te zijn dan een onderdelenleverancier. "Vroeger leverden we afzonderlijke componenten maar op de IAA konden we een complete elektrische powertrain van Bosch laten zien", aldus onderdelenbaas Schneider.  Bovendien zet het hele concern steeds meer in op connected mobility. Het Duitse bedrijf ziet zichzelf op dit vlak als leidend, ondanks grote concurrentie van Google, Tesla en Apple.  (bron:  Automobilwoche)