Bovendien wordt de marketing beter op elkaar afgestemd. Door op al deze terreinen meer samen te werken, hoopt de alliantie samen 2,8 miljard euro op jaarbasis te kunnen besparen.

Dat meldt het Japanse economische dagblad Nikkei. De krant denkt dat Ghosn met deze ingrepen vooral een eind wil maken aan de schijn dat hij Nissan al tijden voortrekt boven de Franse partner. Ghosn verdient zelf al twee-en-een-half keer zo veel als operationeel directeur van Nissan dan hij bij Renault opstrijkt. Daarbij komt dat de Japanse partner tegenwoordig twee keer zo veel in het laatje brengt als Renault. Bij het ontstaan van de alliantie in 1999 leed Nissan juist zwaar verlies en betekende de komst van Renault de reddende engel.

Daarnaast is er echter ook sprake van een logische aansluiting. Renault heeft vooral fabrieken aan de westelijke kant van de wereld terwijl Nissan sterker is in het oosten. Die vestigingen zouden elkaar meer en beter van dienst kunnen zijn. Datzelfde geldt voor de afzet, waar Nissan veel meer op wereldwijde schaal aanwezig is dan de Fransen. Ook op het gebied van de technologische ontwikkeling kan er in de samenwerking nog veel verbeteren. Een recent voorbeeld is het gezamenlijke platform CMF dat zowel voor de nieuwe Nissan Qashqai als voor een komende Renault-SUV wordt toegepast.