Verdwijnen personeel 

AvtoVAZ zag zijn afzet vorig jaar met 15,1 procent kelderen. Omdat het bedrijf niet meer overeind gehouden wordt met communistisch staatsgeld, moet nu de tering naar de nering gezet worden. En dat betekent dat er 10 procent van het personeelsbestand, zo’n 7.500 mensen, wordt weggesneden. In de fabriek zelf verdwijnen 5.000 banen; de rest van de ontslagen valt op administratieve afdelingen en in managementkringen.

Marktaandeel van 40 procent

AvtoVaz staat tegenwoordig onder controle van Renault-Nissan, dat 75 procent van de aandelen in handen heeft. Deze alliantie parachuteerde in november vorig jaar Bo Andersson, die eerder werkzaam was voor General Motors. Andersson moet er voor gaan zorgen dat AvtoVAZ via de merken Datsun, Lada, Nissan en Renault in 2016 een marktaandeel van 40 procent heeft in Rusland. En dat natuurlijk zonder dat er rode cijfers worden geschreven. Om kosten te besparen en de concurrentiekracht te vergroten, zal AvtoVaz in de toekomst intensief gebruik gaan maken van Frans/Japanse technologie.