Qoros zal zich eerst en vooral op de Chinese markt richten. Men heeft nu 22 dealers in het gigantisch grote China, maar tegen het einde van dit jaar moet het dealernetwerk uit honderd tot honderddertig bedrijven bestaan, zo meldde de plaatsvervangende chef Volker Steinwascher van het bedrijf in de periferie van een branchebijeenkomst in Bochem (Duitsland). Want in de autoindustrie zijn natuurlijk zeer hoge investeringen nodig. Qoros is de eerste autofabrikant uit de Chinese Volksrepubliek die met een concurrerend en veilig product voet aan wal in Europa wil krijgen. Het eerste model, de Qoros 3, heeft in de crashtest overtuigende scores gehaald, in tegenstelling tot andere Chinese fabrikanten eerder.
Het bedrijf bestaat inmiddels sinds 2007 en het is eigendom van het Chinese Chery en van de Industrieholding Isreal Corporation. Er zijn eigen dealers in Shanghai en in  Changshu in de provincie Jiangsu in het oosten. Daar staat ook de nieuwe fabriek. Maar de auto’s worden in Europa ontwikkeld.
De Chinese fabriek kan 150 duizend eenheden per jaar produceren. Als er voldoende vraag is, kan de productie in theorie worden verhoogd naar 450 duizend maar de weg daar naartoe is nog lang. Momenteel rollen in één ploeg tussen de vijftig en de honderd auto’s per dag van de band, zo meldde Steinwascher. Als het lukt om nog dit jaar de helft van de beschikbare capaciteit gevuld te krijgen, is dat volgens hem al een succes. Halverwege dit jaar zou een upgrade naar twee ploegen realistisch zijn. Als er op de Europese testmarkt Slowakije een groter marktpotentieel wordt ontdekt, dan is in de komende jaren een grotere inzet in Europa mogelijk.
Qoros ziet de Koreaanse merken als de grootste concurrenten. Prijstechnisch wordt het merk dan ook naast Hyundai en Kia gepositioneerd.  Experts gaan ervan uit dat Qoros op de Europese markt nog een lange en hobbelige weg zal moeten afleggen want de Europese markt is natuurlijk grotendeels verzadigd – in 2013 was het aantal nieuw verkochte auto’s in Europa het laagst sinds het begin van de jaren negentig van de vorige eeuw. Bovendien is de markt grotendeels in handen van enkele traditionele sterke merken.

Maar ook in China is de concurrentie groot omdat de markt zoveel groei belooft. Chinese fabrikanten zijn sinds het begin van de ‘booming business’ tot dusver vooral toeschouwers want de Chinese automarkt werd verdeeld tussen vooral Amerikaansen en Duitse fabrikanten. Maar dat moet nu eigenlijk een keer afgelopen zijn, vindt de overheid. Binnen enkele jaren zal volgens de planning van die overheid tenminste één Chinese fabrikant zijn opgeklommen tot de rij van de tien grootste fabrikanten.
Misschien dat Qoros zich kan positioneren als nationale kampioen. Ook voor het management hebben de Chinese daarom expertise uit Europa ingehuurd. Meerdere Europese managers van naam en faam hebben zich aan het merk verbonden.  Behalve Steinwascher is bijvoorbeeld ontwerpchef Gert Hildebrand bij Qoros in dienst – hij deed eerder de vormgeving van Mini. Voorts zijn er ex-managers van Saab, Jaguar, Opel en Ford vertegenwoordigd in leidinggevende functies. (bron: Automobil Produktion)