Dat meldt Financial Times. In Duitsland is de gemiddelde leeftijd van de autokoper inmiddels  gestegen tot 52,2 jaar, drie jaar ouder dan tien jaar geleden.  Deze trend wordt in meer geïndustrialiseerde landen gezien.  Slechts 27 procent van alle Duitse kopers van nieuwe auto’s was jonger dan 45 jaar, volgens een analyse het Duitse CAR Instituut van de universiteit van Duisburg-Essen. "Jonge autokopers zijn een uitstervend ras. Alleen grootschalige immigratie kan de Duitse markt in de komende tien jaar op het huidige peil houden", constateert professor Ferdinand Dudenhöffer, het hoofd van CAR Instituut.
In de auto-industrie is onzekerheid over het feit of jonge mensen in stedelijke gebieden de auto nog wel prioriteit geven aan het bezit van een auto.  Zij zouden hun geld liever besteden aan elektronische  gadgets en communicatiemiddelen. Zoals in meer westerse landen het geval is, leven ook de Duitsers gemiddeld langer en ze krijgen minder kinderen. Daarmee is het vergrijzen van de autokoper onvermijdelijk en dat maakt de doelgroep dus waardevol.  Maar autofabrikanten die problemen hebben met het aantrekken van jonge kopers lopen het risico die kopers vervolgens voor hun hele leven kwijt te raken, waardoor het dus van belang is de jonge koper aan zich te binden.. Mercedes is een merk dat daarmee bezig is door sportievere modellen die rijkelijk zijn voorzien van elektronische accessoires op de markt te brengen. Duitse autofabrikanten zijn ook bezig met de uitbreiding van mobiliteitsservices zoals autodeelprogramma’s.  Daarmee kunnen jonge consumenten al kennismaken met het merk.
De werkloosheid in Duitsland is laag maar dit is elders in Europa wel degelijk een factor van belang want het dwingt jonge kopers de aankoop van een nieuwe auto uit te stellen – of ze kopen een occasion in de plaats. In het Verenigd Koninkrijk is het aantal jonge mensen dat  rijles neemt met een vijfde deel gedaald in de periode 2007-2012.  (bron: FT)