In ruil hiervoor krijgt Dongfeng een minderheidsbelang in PSA en wordt de samenwerking met deze Chinese joint venture partner verder uitgebouwd. De (vooralsnog niet bindende) overeenkomst zal op 18 februari worden ondertekend. De Fransen helpen ook mee in de vorm van een zak geld en worden eveneens aandeelhouder. Daarmee kunnen zij er scherp op toezien dat er niet te veel werkgelegenheid bij PSA uit Frankrijk verdwijnt.

Zwaar weer

Het moederbedrijf van Citroën en Peugeot verkeert al geruime tijd in zwaar weer door strategische blunders en de langdurige crisis in Europa. Omdat het nog wel even kwakkelen blijft in de marktregio waar PSA (te) sterk van afhankelijk is, heeft het bedrijf dringend extra geld nodig om te kunnen overleven. Eerder wierp de Franse autofabrikant zich in de armen van General Motors, maar tevergeefs. De Amerikanen zijn alleen geïnteresseerd in samenwerking in Europa (kostenreductie in de vorm van schaalvoordelen kan Opel/Vauxhall sneller winstgevend maken) en hebben er geen belang bij om PSA in groeimarkten als China steviger in het zadel te helpen. Dongfeng is daartoe vanzelfsprekend wel bereid. De Chinezen hebben weliswaar nul komma nul technische kennis (althans, meerwaarde) maar zijn wel kapitaalkrachtig.

Geen onbekenden

PSA en Dongfeng zijn geen onbekenden van elkaar. De 2 autofabrikanten hebben momenteel een joint venture voor de fabricage en verkoop van Citroën en Peugeot modellen in China. Dongfeng wil graag buiten de eigen landsgrenzen, elders in Azië, actief worden en kan daarvoor de technische knowhow van de Fransen goed gebruiken. Ook zijn zij zeer geïnteresseerd in de ‘compressed air’ motoren die PSA heeft laten patenteren en die medio 2016/2017 productierijp kunnen zijn. Mits de kas dan niet leeg is, natuurlijk.

Bron: Autointernationaal