Een dag voor het stemmen in de raad van toezicht van Peugeot Citroën (woensdag 19 februari) over de instap van het Chinese Dongfeng als grootaandeelhouder, lekken details over de miljardendeal naar buiten. Naar verluidt, wil Parijs de invloed van de Chinezen bij PSA enigszins inperken. Frankrijk wil met eenzelfde aandeel instappen als Dongfeng, maar volgens The Wallstreet Journal heeft Parijs een clausule in het contract laten opnemen dat Dongfeng zijn aandeel in de komende jaren niet verder mag vergroten. Die clausule zou ook gelden voor de Franse staat en voor de familie Peugeot. Geen van de betrokken partijen wil commentaar geven. Vandaag kan de raad van toezicht van PSA definitief het groene licht geven. Maar het contract kan pas echt ondertekend worden als de Chinese president Xi Jinping eind maart in Frankrijk op bezoek komt.
Alle drie de partijen krijgen volgens het plan veertien procent van de aandelen PSA. Verder moet er een kapitaal van tenminste drie miljard euro in de lege kas van de autofabrikant worden gestort. PSA heeft in de afgelopen periode meer dan elfduizend banen geschrapt. Op het moment heeft de familie Peugeot nog 38 procent van het stemrecht in handen en  men is het onderling niet eens over het toetreden van Frankrijk en Dongfeng. Sommige leden van de familie willen het noodzakelijke geld liever van de kapitaalmarkt halen, maar nu mag de helft ervan dan toch van de twee partijen komen. Ook enkele analisten staan kritisch tegenover de zaak want een grote invloed van drie partijen kan de besluitvorming in het bedrijf blokkeren.
PSA heeft in de afgelopen twee jaar meer dan vier miljard euro verbrandt. Het bedrijf hoopt dat men door de deal met Dongfeng meer kansen heeft op de Chinese markt – men wil minder afhankelijk worden van de Europese markt. De Chinezen profiteren van de toegang tot de Europese technologie en denken betere ingangen te krijgen tot de Europese markten. (bron: WSJ / KFZ Betrieb)