VW Group wil Scania helemaal inlijven

Volkswagen Group wil 6,7 miljard euro op tafel leggen om de rest van de aandelen van vrachtautobouwer Scania te kunnen kopen.

VW heeft al een belang van 89,2 procent van de stemrechten binnen de Zweedse fabrikant. De houders van de overige aandelen weigerden die tot nu toe te verkopen maar VW Group hoopt hen nu met een bod dat 36 procent hoger is dan de slotkoers van vrijdag alsnog over  de brug te trekken.

De Duitse autogigant wil Scania vervolgens meer integreren met MAN en met haar eigen bestel- en vrachtauto-activiteiten om zo synergie-voordelen te kunnen bereiken. VW denkt daarmee uiteindelijk in totaal 650 miljoen euro op jaarbasis te besparen. ‘’Scania is een sleutelelement van de geïntegreerde vrachtautodivisie die we onder de paraplu van de Volkswagen Group hopen te realiseren,” aldus topman Martin Winterkorn.

VW moet dan echter nog wel de nog altijd bestaande weerstand bij de minderheidsaandeelhouders van Scania zien te overwinnen. Die hebben eerder deze maand een onafhankelijk deskundige gevraagd uit te zoeken of er een belangenconflict zou ontstaan als VW zoals MAN als Scania geheel in bezit zou hebben. Geld zou overigens voor de Duitsers geen rol spelen want VW had per begin dit jaar 16,7 miljard aan liquide middelen ter beschikking. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

VW Group wil Scania helemaal inlijven - Automobielmanagement.nl

VW Group wil Scania helemaal inlijven

Volkswagen Group wil 6,7 miljard euro op tafel leggen om de rest van de aandelen van vrachtautobouwer Scania te kunnen kopen.

VW heeft al een belang van 89,2 procent van de stemrechten binnen de Zweedse fabrikant. De houders van de overige aandelen weigerden die tot nu toe te verkopen maar VW Group hoopt hen nu met een bod dat 36 procent hoger is dan de slotkoers van vrijdag alsnog over  de brug te trekken.

De Duitse autogigant wil Scania vervolgens meer integreren met MAN en met haar eigen bestel- en vrachtauto-activiteiten om zo synergie-voordelen te kunnen bereiken. VW denkt daarmee uiteindelijk in totaal 650 miljoen euro op jaarbasis te besparen. ‘’Scania is een sleutelelement van de geïntegreerde vrachtautodivisie die we onder de paraplu van de Volkswagen Group hopen te realiseren,” aldus topman Martin Winterkorn.

VW moet dan echter nog wel de nog altijd bestaande weerstand bij de minderheidsaandeelhouders van Scania zien te overwinnen. Die hebben eerder deze maand een onafhankelijk deskundige gevraagd uit te zoeken of er een belangenconflict zou ontstaan als VW zoals MAN als Scania geheel in bezit zou hebben. Geld zou overigens voor de Duitsers geen rol spelen want VW had per begin dit jaar 16,7 miljard aan liquide middelen ter beschikking. 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding