Daarmee worden transportkosten gedrukt, importbelasting voorkomen en bovendien het risico op sterke valutakoerswisselingen verminderd. Teneinde het aantal onderdelen afkomstig uit China zelf te vergroten, zal de fabriek worden uitgebreid met een smederij.
De nieuwe fabriek wordt gevestigd naast de BMW-assemblagefabriek en zal de bestaande faciliteit gaan vervangen. Er zullen viercilinder benzinemotoren worden gebouwd voor in China geproduceerde modellen. De productiestart is gepland voor 2016. Aanvankelijk zullen er tweehonderdduizend motoren van de band lopen en de productie zal vervolgens op middellange termijn worden verhoogd naar driehonderdduizend exemplaren. Daarna kan de productie nog worden uitgebreid naar vierhonderdduizend.
In 2012, bij de productiestart van de motorenfabriek, kondigde BMW aan zijn activiteiten in China uit te breiden en een half miljard euro te investeren in lokale fabrieken. Voor die tijd werden motoren alleen in Europa geproduceerd. Shenyang levert aan de naastgelegen assemblagefabriek waar de X1, de 3- en de 5-Serie sedan lwb’s worden gebouwd.
BMW is wereldwijd het bestverkochte premiummerk maar in China moet het merk Audi voor zich dulden. Om de rollen te kunnen omdraaien, wordt de lokale productie opgeschroefd.

China is voor BMW de tweede markt, na Noord-Amerika. Vorig jaar verkocht BMW er 391 duizend auto’s, een stijging van twintig procent ten opzichte van 2012. Audi verkocht 492 duizend exemplaren en boekte daarmee een verkoopstijging van 21 procent.