De grote merken op de markt moesten ook alle lagere verkopen dan vorig jaar melden. Bij General Motors bleef dat nog beperkt tot één procent maar bij Ford liep de schade op tot iets meer dan zes procent terwijl de nummer drie Toyota de verkopen met 4,3 procent zag teruglopen. Al deze drie merken moesten ook in de twee voorafgaande maanden al lagere verkopen rapporteren. Chrysler kon echter als enige de stijgende lijn vasthouden met in de afgelopen maand een plus van 11 procent.

De meeste analisten gaan er van uit dat de Amerikanen het kopen van een nieuwe auto wel hebben uitgesteld maar bepaald niet afgesteld. Het jaarcijfers zou later dit voorjaar daarom weer makkelijk kunnen oplopen naar 16 of zelfs in de richting van de 17 miljoen. Een topman van GM verklaarde ook tegenover de Financial Times: ‘’De verkopen zijn de laatste tijd wat aan het ontdooien. Ondanks het trage begin van het jaar verwachten we toch een erg succesvol 2014.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding