Dat heeft de VW-dochter dinsdag meegedeeld. Per auto uitgedrukt blijft Audi echter wel één van de meest rendabele autoproducenten ter wereld. Topman Rupert Stadler is ook alleszins tevreden over de gang van zaken: ‘’2013 stond in het teken van verdere expansie en nieuwe markten.” Volgens Stadler is de winst vooral gedaald door de hoge uitgaven voor nieuwe fabrieken en de kosten van de afbouw van de productie. ‘’We hebben 3,6 miljard euro geïnvesteerd, dat is tien procent meer dan in het jaar daarvoor.”

Daarnaast spelen echter ook de veranderingen in het gamma een rol. Uit een toelichting van financieel directeur Axel Strotbek blijkt immers dat de groei vooral zit in de compactere A3. Zo’n kleine auto brengt minder geld in het laatje dan de grotere versies die Audi op de markt heeft. Bovendien heeft ook Audi te kampen met de zware concurrentie, met name in Europa. Strotbek: ‘’Die ontwikkeling legt een druk op de prijzen.”