Diesels op retour in België

Decennialang nam het aandeel dieselwagens in het Belgische park toe, maar in 2013 kwam een trendbreuk, meldt de Febiac. Het aandeel van diesels bleef met 62,3 procent stabiel, dat van benzinewagens steeg van 36,5 naar 36,6 procent.

Sinds de afschaffing van de korting op auto’s met een lage CO2-uitstoot, neigen Belgische autokopers meer naar benzinewagens. Deze worden steeds zuiniger, zijn iets goedkoper bij aanschaf en het prijsverschil tussen benzine en diesel aan de pomp is minder groot (gemiddeld achttien eurocent in 2013 tegenover 25 eurocent in 2010).
De verhouding diesel/benzine evolueerde daardoor van 76/24 in 2010 naar 65/35 in 2013. Gevolg is dat er vorig jaar dus een einde kwam aan de decennia durende ‘verdieseling’ van het Belgische wagenpark. Overigens heeft de afschaffing van de stimulerende maatregelen voor schonere voertuigen in België weinig impact gehad op de verkoop. Het marktaandeel van wagens op CNG, LPG, hybride en elektrische auto’s daalde van 1,2 procent in 2012 naar 1,1 procent in 2013. Het gebrek aan tankstations en laadpalen heeft uiteraard geen positief effect op deze trend: er zijn slechts enkele honderden laadpunten voor elektrische voertuigen en de pompen waar aardgas (CNG) kan worden getankt waren eind 2013 op twee handen te tellen.

Bron: ALW

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Diesels op retour in België - Automobielmanagement.nl

Diesels op retour in België

Decennialang nam het aandeel dieselwagens in het Belgische park toe, maar in 2013 kwam een trendbreuk, meldt de Febiac. Het aandeel van diesels bleef met 62,3 procent stabiel, dat van benzinewagens steeg van 36,5 naar 36,6 procent.

Sinds de afschaffing van de korting op auto’s met een lage CO2-uitstoot, neigen Belgische autokopers meer naar benzinewagens. Deze worden steeds zuiniger, zijn iets goedkoper bij aanschaf en het prijsverschil tussen benzine en diesel aan de pomp is minder groot (gemiddeld achttien eurocent in 2013 tegenover 25 eurocent in 2010).
De verhouding diesel/benzine evolueerde daardoor van 76/24 in 2010 naar 65/35 in 2013. Gevolg is dat er vorig jaar dus een einde kwam aan de decennia durende ‘verdieseling’ van het Belgische wagenpark. Overigens heeft de afschaffing van de stimulerende maatregelen voor schonere voertuigen in België weinig impact gehad op de verkoop. Het marktaandeel van wagens op CNG, LPG, hybride en elektrische auto’s daalde van 1,2 procent in 2012 naar 1,1 procent in 2013. Het gebrek aan tankstations en laadpalen heeft uiteraard geen positief effect op deze trend: er zijn slechts enkele honderden laadpunten voor elektrische voertuigen en de pompen waar aardgas (CNG) kan worden getankt waren eind 2013 op twee handen te tellen.

Bron: ALW

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding