Volkswagen herstructureert productie in Europa

De Volkswagen Groep gaat schuiven met de productie in Europa. Er komt een fabriek van 1,1 miljard euro in Polen en de productie van de Porsches Panamera en Cayenne en de Volkswagen Tiguan wordt verplaatst. Als gevolg hiervan zal Porsche afstand moeten doen van zijn waardeverhogende status van ‘Made in Germany’.

Volkswagen bouwt een fabriek in het Poolse Wrzwesnia om de Crafter bestelauto te produceren.  Daar zal werkgelegenheid ontstaan voor 2,3 duizend mensen en de productie moet beginnen in 2016, zo meldde Volkswagen. De Crafter wordt sinds 2005 gebouwd naast de Sprinter van Mercedes in de fabrieken in Düsseldorf en Ludwigsfelde.  Volkswagen zei bovendien dat de Porsche Panamera in 2016 gebouwd zal worden in de Porsche-fabriek in Leipzig. Momenteel is het zo dat de Volkswagen-fabriek in Hannover carrosserieën bouwt die vervolgens worden vervoerd naar Leipzig waar de auto’s verder worden afgebouwd.  

Porsche is in 2012 in z’n geheel overgenomen door Volkswagen en die zal nog eens 220 miljoen euro besteden aan de fabriek in Leipzig om vanaf 2016 de carrosserieën te kunnen maken voor de Panamera. Vorig jaar werd al vijfhonderd miljoen euro aan de fabriek besteed om de productie te kunnen doen van de nieuwe Macan suv van Porsche. Porsche zal de productie van de Cayenne suv verplaatsen van Leipzig van de Volkswagen-fabriek in Bratislava. Die bouwt al de carrosserieën en de interieurs voor de fabriek in Leipzig. Porsche neemt daarmee formeel afstand van ‘Made in Germany’ want de Cayenne wordt dan dus in Bratislava (Slowakije) gebouwd.   

Volkswagen zal een deel van de productie van de Tiguan verplaatsen van Wolfsburg naar Hannover om de verloren productie van de Panamera te compenseren. Dan komt er meteen wat ruimte in Wolfsburg waar de productie van de Tiguan al geruime tijd de inzet van extra ploegen nodig heeft om aan de vraag te voldoen.

De fabriek in Hannover deed een onvoldoende goed bod om de Crafter te mogen bouwen en dat gaat nu dus de fabriek in Wrzesnia doen, gelegen op 270 kilometer ten westen van Warschau.  Dit zal het Volkswagen mogelijk maken zijn arbeidskosten drastisch te verlagen want het arbeidsloon in Polen is ongeveer zeven euro per uur (peildatum 2012), vergeleken met 37 euro per uur in Duitsland.  De nieuwe Crafter wordt gebouwd op het platform met de naam MNB, de modulare Nutzfahrzeugbaukasten.  Dat wordt de basis voor 29 afgeleiden voor de T-serie (Transporter) en de Crafter, met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, zo meldt Automotive News Europe. De verkoop van bestelauto’s in Europa kwam in 2013 uit op 1,44 miljoen eenheden. Dat is 35 procent lager dan in 2007.

Daimler zal de samenwerking met Volkswagen aan het einde van 2016 stoppen om zijn eigen productiecapaciteit tegebruiken voor de productie van d enieuwe Sprinter. De fabrieken in Ludwigsfelde en Düsseldorf hebben een gezamenlijke capaciteit van 150 duizend eenheden per jaar.  (bronnen:  Automotive News Europe / Automobilwoche)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Volkswagen herstructureert productie in Europa - Automobielmanagement.nl

Volkswagen herstructureert productie in Europa

De Volkswagen Groep gaat schuiven met de productie in Europa. Er komt een fabriek van 1,1 miljard euro in Polen en de productie van de Porsches Panamera en Cayenne en de Volkswagen Tiguan wordt verplaatst. Als gevolg hiervan zal Porsche afstand moeten doen van zijn waardeverhogende status van ‘Made in Germany’.

Volkswagen bouwt een fabriek in het Poolse Wrzwesnia om de Crafter bestelauto te produceren.  Daar zal werkgelegenheid ontstaan voor 2,3 duizend mensen en de productie moet beginnen in 2016, zo meldde Volkswagen. De Crafter wordt sinds 2005 gebouwd naast de Sprinter van Mercedes in de fabrieken in Düsseldorf en Ludwigsfelde.  Volkswagen zei bovendien dat de Porsche Panamera in 2016 gebouwd zal worden in de Porsche-fabriek in Leipzig. Momenteel is het zo dat de Volkswagen-fabriek in Hannover carrosserieën bouwt die vervolgens worden vervoerd naar Leipzig waar de auto’s verder worden afgebouwd.  

Porsche is in 2012 in z’n geheel overgenomen door Volkswagen en die zal nog eens 220 miljoen euro besteden aan de fabriek in Leipzig om vanaf 2016 de carrosserieën te kunnen maken voor de Panamera. Vorig jaar werd al vijfhonderd miljoen euro aan de fabriek besteed om de productie te kunnen doen van de nieuwe Macan suv van Porsche. Porsche zal de productie van de Cayenne suv verplaatsen van Leipzig van de Volkswagen-fabriek in Bratislava. Die bouwt al de carrosserieën en de interieurs voor de fabriek in Leipzig. Porsche neemt daarmee formeel afstand van ‘Made in Germany’ want de Cayenne wordt dan dus in Bratislava (Slowakije) gebouwd.   

Volkswagen zal een deel van de productie van de Tiguan verplaatsen van Wolfsburg naar Hannover om de verloren productie van de Panamera te compenseren. Dan komt er meteen wat ruimte in Wolfsburg waar de productie van de Tiguan al geruime tijd de inzet van extra ploegen nodig heeft om aan de vraag te voldoen.

De fabriek in Hannover deed een onvoldoende goed bod om de Crafter te mogen bouwen en dat gaat nu dus de fabriek in Wrzesnia doen, gelegen op 270 kilometer ten westen van Warschau.  Dit zal het Volkswagen mogelijk maken zijn arbeidskosten drastisch te verlagen want het arbeidsloon in Polen is ongeveer zeven euro per uur (peildatum 2012), vergeleken met 37 euro per uur in Duitsland.  De nieuwe Crafter wordt gebouwd op het platform met de naam MNB, de modulare Nutzfahrzeugbaukasten.  Dat wordt de basis voor 29 afgeleiden voor de T-serie (Transporter) en de Crafter, met voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, zo meldt Automotive News Europe. De verkoop van bestelauto’s in Europa kwam in 2013 uit op 1,44 miljoen eenheden. Dat is 35 procent lager dan in 2007.

Daimler zal de samenwerking met Volkswagen aan het einde van 2016 stoppen om zijn eigen productiecapaciteit tegebruiken voor de productie van d enieuwe Sprinter. De fabrieken in Ludwigsfelde en Düsseldorf hebben een gezamenlijke capaciteit van 150 duizend eenheden per jaar.  (bronnen:  Automotive News Europe / Automobilwoche)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding