Analyse: vertrek Opel uit China achterstallig onderhoud

De kogel is door de kerk: Opel heeft besloten om zich in januari 2015 terug te trekken van de Chinese markt. “Deze maatregel hadden wij al veel eerder moeten nemen”, aldus topman Karl-Thomas Neumann.

De cijfers spreken namelijk voor zich. In het enorme Aziatische land heeft Opel slechts 22 dealers. Die wisten vorig jaar niet meer dan 4,4 duizend auto’s te verkopen. Ter vergelijking: zustermerk Buick, dat een deels vergelijkbaar gamma voert,  heeft in China  650 dealers en kon in 2013 rekenen op afgerond 810 duizend klanten. Opel wordt in China dus volledig overschaduwd door Buick. Die voert een eigen versie van de belangrijkste modellen: Excelle (Astra) en Regal (Insignia). Opel moet de concurrentiestrijd in China bovendien met beide handen op de rug vastgebonden voeren, want het merk beschikt niet over een lokale fabriek. Dat veroordeelt Opel tot een rol in de marge. Alleen met een honderden miljoenen kostende pr-campagne zou Opel zich in de kijker hebben kunnen spelen bij de Chinese autoconsument. En dat geld heeft Neumann niet.
Opel is twintig jaar actief in China maar het merk is er volgens (de van Volkswagen afkomstige)  Neumann niet in geslaagd de schaalgrootte te bereiken die nodig is om op ’s werelds snelst groeiende automarkt een rol van betekenis te spelen. Het huidige dealeraantal is in zijn ogen veel te laag.
Opel gaat zich nu concentreren op de Europese markt. Daar heeft het Duitse merk zijn handen vol aan. Niet alleen vanwege het feit dat er in de eigen regio nog steeds verlies wordt geleden, maar ook omdat Chevrolet afgelopen december bekendmaakte dat men het bij ons voor gezien houdt. Daardoor ligt er met name in de lagere prijsklassen extra omzetpotentieel voor Opel. Moederbedrijf General Motors is al geruime tijd bezig zijn merkenportefeuille wereldwijd tegen het licht te houden. Maar deze analyse heeft er niet alleen toe geleid dat de verkoop van Chevrolet in Europa zal worden gestaakt (de Camaro en Corvette uitgezonderd) maar ook dat in Australië de complete productie van Holden zal worden opgedoekt.
Opel laat vanaf volgend jaar de honneurs in China dus waarnemen door Buick. Van jaloezie is geen sprake, integendeel: de Duitsers gaan voor hun Amerikaanse zustermerk een nieuw model op basis van de Insignia bouwen, die primair bestemd is voor de Noord-Amerikaanse markt. Vermoedelijk gaat het om een coupéversie, waarvoor General Motors 245 miljoen euro in de fabriek in Rüsselsheim zal investeren. In de VS bestaat (nog steeds) een gezonde vraag naar dergelijke modellen. Eerder had General Motors het licht al op groen gezet voor een suv op basis van de Insignia. Anders dan de coupé zal dit model ook door Opel verkocht gaan worden.
In compacte mpv-modellen heeft Buick geen interesse en dus heeft Opel voor dit type auto’s een andere samenwerkingpartner gezocht, namelijk PSA Peugeot Citroën. Op basis van de Peugeot 208 komt er een kleine mpv die de Meriva zal aflossen en die door Citroën gebruikt zal worden als opvolger van de C3 Picasso. De Zafira zal worden afgelost door een cross-overachtig ontwerp op basis van de volgende generatie Peugeot 3008/5008.
De nieuwe Astra zal wel worden gebaseerd op een eigen platform. Het betreft een compleet herzien ontwerp die de middenklasser van Opel minimaal 150 kilo lichter moet maken. Daar profiteren ook de rijeigenschappen van. Verder zal de nieuwe bodemplaat tot lagere productiekosten leiden. De nieuwe Astra zal eind 2015 worden voorgesteld. Het betreffende platform draagt de signatuur D2XX en is sinds anderhalf jaar in ontwikkeling. General Motors zal de bodemplaat ook gebruiken voor de volgende generatie Chevrolet Cruze en Volt. Van dit laatste model krijgt Opel weer een eigen versie (Ampera).
Na de zomer start in Spanje de productie van de Mokka. Momenteel wordt dit model vanuit Zuid- Korea aangevoerd, maar de vraag naar de cross-over is dermate groot dat er een aantrekkelijk business case voor Europese fabricage kon worden gemaakt. In een tijdsbestek van anderhalf jaar heeft Opel de tweehonderdduizendste order voor de Mokka kunnen noteren. Met het model is het Duitse merk in diverse Noord Europese landen segmentleider. Zo is één op de vier verkochte cross-overs in Finland een Mokka. En in Noorwegen blijkt twintig procent de compacte Opel te zijn. Op de thuismarkt heeft de Mokka een marktaandeel van 23 procent.
General Motors sluit niet uit dat de volgende generaties Opel Adam en Cascada ook door Buick verkocht gaan worden. De Amerikanen zien daarvoor afzetmogelijkheden en bovendien kunnen de ontwikkelingskosten op die manier worden gedeeld. (Toralt Deinum, Autointernationaal.nl)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Analyse: vertrek Opel uit China achterstallig onderhoud - Automobielmanagement.nl

Analyse: vertrek Opel uit China achterstallig onderhoud

De kogel is door de kerk: Opel heeft besloten om zich in januari 2015 terug te trekken van de Chinese markt. “Deze maatregel hadden wij al veel eerder moeten nemen”, aldus topman Karl-Thomas Neumann.

De cijfers spreken namelijk voor zich. In het enorme Aziatische land heeft Opel slechts 22 dealers. Die wisten vorig jaar niet meer dan 4,4 duizend auto’s te verkopen. Ter vergelijking: zustermerk Buick, dat een deels vergelijkbaar gamma voert,  heeft in China  650 dealers en kon in 2013 rekenen op afgerond 810 duizend klanten. Opel wordt in China dus volledig overschaduwd door Buick. Die voert een eigen versie van de belangrijkste modellen: Excelle (Astra) en Regal (Insignia). Opel moet de concurrentiestrijd in China bovendien met beide handen op de rug vastgebonden voeren, want het merk beschikt niet over een lokale fabriek. Dat veroordeelt Opel tot een rol in de marge. Alleen met een honderden miljoenen kostende pr-campagne zou Opel zich in de kijker hebben kunnen spelen bij de Chinese autoconsument. En dat geld heeft Neumann niet.
Opel is twintig jaar actief in China maar het merk is er volgens (de van Volkswagen afkomstige)  Neumann niet in geslaagd de schaalgrootte te bereiken die nodig is om op ’s werelds snelst groeiende automarkt een rol van betekenis te spelen. Het huidige dealeraantal is in zijn ogen veel te laag.
Opel gaat zich nu concentreren op de Europese markt. Daar heeft het Duitse merk zijn handen vol aan. Niet alleen vanwege het feit dat er in de eigen regio nog steeds verlies wordt geleden, maar ook omdat Chevrolet afgelopen december bekendmaakte dat men het bij ons voor gezien houdt. Daardoor ligt er met name in de lagere prijsklassen extra omzetpotentieel voor Opel. Moederbedrijf General Motors is al geruime tijd bezig zijn merkenportefeuille wereldwijd tegen het licht te houden. Maar deze analyse heeft er niet alleen toe geleid dat de verkoop van Chevrolet in Europa zal worden gestaakt (de Camaro en Corvette uitgezonderd) maar ook dat in Australië de complete productie van Holden zal worden opgedoekt.
Opel laat vanaf volgend jaar de honneurs in China dus waarnemen door Buick. Van jaloezie is geen sprake, integendeel: de Duitsers gaan voor hun Amerikaanse zustermerk een nieuw model op basis van de Insignia bouwen, die primair bestemd is voor de Noord-Amerikaanse markt. Vermoedelijk gaat het om een coupéversie, waarvoor General Motors 245 miljoen euro in de fabriek in Rüsselsheim zal investeren. In de VS bestaat (nog steeds) een gezonde vraag naar dergelijke modellen. Eerder had General Motors het licht al op groen gezet voor een suv op basis van de Insignia. Anders dan de coupé zal dit model ook door Opel verkocht gaan worden.
In compacte mpv-modellen heeft Buick geen interesse en dus heeft Opel voor dit type auto’s een andere samenwerkingpartner gezocht, namelijk PSA Peugeot Citroën. Op basis van de Peugeot 208 komt er een kleine mpv die de Meriva zal aflossen en die door Citroën gebruikt zal worden als opvolger van de C3 Picasso. De Zafira zal worden afgelost door een cross-overachtig ontwerp op basis van de volgende generatie Peugeot 3008/5008.
De nieuwe Astra zal wel worden gebaseerd op een eigen platform. Het betreft een compleet herzien ontwerp die de middenklasser van Opel minimaal 150 kilo lichter moet maken. Daar profiteren ook de rijeigenschappen van. Verder zal de nieuwe bodemplaat tot lagere productiekosten leiden. De nieuwe Astra zal eind 2015 worden voorgesteld. Het betreffende platform draagt de signatuur D2XX en is sinds anderhalf jaar in ontwikkeling. General Motors zal de bodemplaat ook gebruiken voor de volgende generatie Chevrolet Cruze en Volt. Van dit laatste model krijgt Opel weer een eigen versie (Ampera).
Na de zomer start in Spanje de productie van de Mokka. Momenteel wordt dit model vanuit Zuid- Korea aangevoerd, maar de vraag naar de cross-over is dermate groot dat er een aantrekkelijk business case voor Europese fabricage kon worden gemaakt. In een tijdsbestek van anderhalf jaar heeft Opel de tweehonderdduizendste order voor de Mokka kunnen noteren. Met het model is het Duitse merk in diverse Noord Europese landen segmentleider. Zo is één op de vier verkochte cross-overs in Finland een Mokka. En in Noorwegen blijkt twintig procent de compacte Opel te zijn. Op de thuismarkt heeft de Mokka een marktaandeel van 23 procent.
General Motors sluit niet uit dat de volgende generaties Opel Adam en Cascada ook door Buick verkocht gaan worden. De Amerikanen zien daarvoor afzetmogelijkheden en bovendien kunnen de ontwikkelingskosten op die manier worden gedeeld. (Toralt Deinum, Autointernationaal.nl)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding