Li Shufu is ook de eigenaar van Geely, China’s meest succesvolle private autofabrikant. In 2010 kocht hij Volvo van Ford. Hoewel managers van beide bedrijven ontkennen dat er spanningen zouden zijn over de strategie van de Zweedse premiumfabrikant, heeft Li gezegd dat er veranderingen nodig zijn voor ‘een laatkomer in de snel transformerende Chinese markt’. In een interview met Financial Times spreekt hij over een ‘gat in de investeringen in productontwikkeling’ onder de vorige eigenaar. "We zien een gebrek aan modernisering van het Scandinavische design. In de zich snel ontwikkelende wereld, met name in het snel veranderende China, moeten we echt een moderne interpretatie gaan aanbieden die perfect aansluit bij de eisen van de klanten."   

In het afgelopen jaar nam de afzet van auto’s (inclusief suv’s) in China toe met zestien procent  tot achttien miljoen eenheden en het loopt daarmee verder uit op zowel de ontwikkelde markten als de opkomende markten.  Als gevolg daarvan, is succes in China cruciaal voor de globale doelstellingen van autofabrikanten. Ze zijn gedwongen hun producten aan te passen aan de vaak unieke eisen van de Chinese klanten, bijvoorbeeld meer beenruimte achterin voor de kopers die zich laten rijden over het verstopte wegennet in China’s grote steden. "We moeten beter worden in sedans en we moeten luisteren naar kklanten in China en in de VS", zei Hakan Samuelsson, de ceo van Volvo Cars, voriger maand in FT. "Dat betekent onder meer dat we meer moeten focussen op de passagiers achterin." Volgens Li Shufu is Volvo te kort gekomen bij het zichzelf verkopen aan de Chinese klant.

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding