JATO meldt groei Europese automarkt in Q1

Op de Europese automarkt is in het eerste kwartaal van 2014 7,2%, meer verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Dat meldt data-analist JATO Dynamics.

Maart was alweer de zevende achtereenvolgende groeimaand: plus 9.3% vergeleken met maart 2013. JATO registreert nu al drie opeenvolgende kwartalen groeiende verkopen. Vier van de vijf meestverkopende merken groeiden zelfs met dubbele cijfers; in 23 van de dertig Europese markten die JATO analyseert gaf maart een plus te zien.

Bij de modellen wist wederom de Golf goed te scoren. De verkoopgroei met 14,1% afgelopen maand verstevigde zijn nr.1-positie. Ook fabrikant Volkswagen bleef het best verkopende merk. Aan de andere kant van de markt was het Dacia dat in 2014 een goede start beleeft, gezien de groei in Q1 met 42%.

Bij het landenoverzicht stelt JATO vast dat de kleinere en mediummarkten prima presteren. Ze noteerden tussen de twintig en dertig procent groei in het eerste kwartaal. Denk daarbij aan landen als Kroatië (+28.7%), Griekenland (+30.7%), Hongarije (+22.1%), Ierland (+23.2%) en Zweden (+22.7%). Een aparte passage wijden de onderzoekers aan "opvallende uitzondering" Nederland, met zijn min 17,6% (maart 2014 versus maart 2013 en min 7.0% (Q1 2014-Q1 2013). De onderzoekers geven er direct de verklaring bij, zijnde de sterk vooruitgeschoven aankopen met de fiscale verandering per 1 januari 2014in aantocht. "Dat was eerder het probleem dan dat er geen onderliggende vraag zou bestaan", aldus JATO Dynamics.

JATO meldt groei Europese automarkt in Q1 - Automobielmanagement.nl

JATO meldt groei Europese automarkt in Q1

Op de Europese automarkt is in het eerste kwartaal van 2014 7,2%, meer verkocht ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Dat meldt data-analist JATO Dynamics.

Maart was alweer de zevende achtereenvolgende groeimaand: plus 9.3% vergeleken met maart 2013. JATO registreert nu al drie opeenvolgende kwartalen groeiende verkopen. Vier van de vijf meestverkopende merken groeiden zelfs met dubbele cijfers; in 23 van de dertig Europese markten die JATO analyseert gaf maart een plus te zien.

Bij de modellen wist wederom de Golf goed te scoren. De verkoopgroei met 14,1% afgelopen maand verstevigde zijn nr.1-positie. Ook fabrikant Volkswagen bleef het best verkopende merk. Aan de andere kant van de markt was het Dacia dat in 2014 een goede start beleeft, gezien de groei in Q1 met 42%.

Bij het landenoverzicht stelt JATO vast dat de kleinere en mediummarkten prima presteren. Ze noteerden tussen de twintig en dertig procent groei in het eerste kwartaal. Denk daarbij aan landen als Kroatië (+28.7%), Griekenland (+30.7%), Hongarije (+22.1%), Ierland (+23.2%) en Zweden (+22.7%). Een aparte passage wijden de onderzoekers aan "opvallende uitzondering" Nederland, met zijn min 17,6% (maart 2014 versus maart 2013 en min 7.0% (Q1 2014-Q1 2013). De onderzoekers geven er direct de verklaring bij, zijnde de sterk vooruitgeschoven aankopen met de fiscale verandering per 1 januari 2014in aantocht. "Dat was eerder het probleem dan dat er geen onderliggende vraag zou bestaan", aldus JATO Dynamics.