Zelfstandige positie voor Alfa Romeo

Alfa Romeo gaat een zelfstandige divisie worden binnen het Fiat Chrysler Automobiles (FCA) concern.

Insiders spreken van de laatste kans voor het ooit zo begerenswaardige Italiaanse automerk. Van ‘nu of nooit’ is ook sprake voor wat betreft de aanwezigheid in de hogere middenklasse en het executive zakenauto segment, waar momenteel de Duitse automerken veruit dominant zijn.

De verzelfstandiging van Alfa Romeo betekent dat de technische banden met Fiat doorgeknipt zullen worden. Opvolgers van de MiTo (op basis van de Punto) en de Giulietta (verwant aan de Bravo) hoeven dus niet verwacht te worden. Het segment boven het repertoire van Fiat zal worden ingevuld met het Abarth label.

De zelfstandige bedrijfspositie is een gevolg van de conclusie van concerntopman Sergio Marchionne dat het zieltogende Alfa Romeo in de schaduw van Fiat niet kan groeien. Het losweken van het beroemde merk betekent dat Alfa Romeo niet langer in de jaarrekening van de Fiat Groep zal staan. Ferrari en Maserati zijn al zelfstandig en hebben zich de laatste jaren ontpopt tot de meest winstgevende merken van het concern. Met Alfa Romeo wil Marchionne dit succesrecept gaan kopiëren.

Alfa Romeo kreeg veel applaus voor de vorig jaar geïntroduceerde 4C, maar dat is een nichemodel waarvan de schoorsteen niet kan roken. Het brood moet nog altijd worden verdiend met de MiTo en Giulietta komen, maar die modellen zijn inmiddels over hun hoogtepunt. Gevolg is dat de verkopen de laatste jaren zijn ingestort. De crisis op de Europese automarkt speelt hierbij natuurlijk ook een rol, maar anders dan bijvoorbeeld Audi en BMW heeft Alfa Romeo de afgelopen jaren niet kunnen profiteren van de gezonde vraag naar auto’s in China en de Verenigde Staten.

Op deze exportmarkten valt weinig eer te behalen met B en C segment modellen. Wil Alfa Romeo écht internationale allure krijgen, dan zal men het dus hogerop moeten zoeken. Fiat kan het merk daarbij niet meer helpen want die concentreert zich op de Panda en de 500 familie. Samenwerking met Maserati en Chrysler/Dodge/Jeep ligt meer voor de hand. Op de langere termijn is eigen techniek voor het sportieve en luxe label denkbaar.

Bron: Autointernationaal

Zelfstandige positie voor Alfa Romeo - Automobielmanagement.nl

Zelfstandige positie voor Alfa Romeo

Alfa Romeo gaat een zelfstandige divisie worden binnen het Fiat Chrysler Automobiles (FCA) concern.

Insiders spreken van de laatste kans voor het ooit zo begerenswaardige Italiaanse automerk. Van ‘nu of nooit’ is ook sprake voor wat betreft de aanwezigheid in de hogere middenklasse en het executive zakenauto segment, waar momenteel de Duitse automerken veruit dominant zijn.

De verzelfstandiging van Alfa Romeo betekent dat de technische banden met Fiat doorgeknipt zullen worden. Opvolgers van de MiTo (op basis van de Punto) en de Giulietta (verwant aan de Bravo) hoeven dus niet verwacht te worden. Het segment boven het repertoire van Fiat zal worden ingevuld met het Abarth label.

De zelfstandige bedrijfspositie is een gevolg van de conclusie van concerntopman Sergio Marchionne dat het zieltogende Alfa Romeo in de schaduw van Fiat niet kan groeien. Het losweken van het beroemde merk betekent dat Alfa Romeo niet langer in de jaarrekening van de Fiat Groep zal staan. Ferrari en Maserati zijn al zelfstandig en hebben zich de laatste jaren ontpopt tot de meest winstgevende merken van het concern. Met Alfa Romeo wil Marchionne dit succesrecept gaan kopiëren.

Alfa Romeo kreeg veel applaus voor de vorig jaar geïntroduceerde 4C, maar dat is een nichemodel waarvan de schoorsteen niet kan roken. Het brood moet nog altijd worden verdiend met de MiTo en Giulietta komen, maar die modellen zijn inmiddels over hun hoogtepunt. Gevolg is dat de verkopen de laatste jaren zijn ingestort. De crisis op de Europese automarkt speelt hierbij natuurlijk ook een rol, maar anders dan bijvoorbeeld Audi en BMW heeft Alfa Romeo de afgelopen jaren niet kunnen profiteren van de gezonde vraag naar auto’s in China en de Verenigde Staten.

Op deze exportmarkten valt weinig eer te behalen met B en C segment modellen. Wil Alfa Romeo écht internationale allure krijgen, dan zal men het dus hogerop moeten zoeken. Fiat kan het merk daarbij niet meer helpen want die concentreert zich op de Panda en de 500 familie. Samenwerking met Maserati en Chrysler/Dodge/Jeep ligt meer voor de hand. Op de langere termijn is eigen techniek voor het sportieve en luxe label denkbaar.

Bron: Autointernationaal