Column Ton Roks: Alfa en Lancia

Marchionne blijft verrassen, nu heeft hij aangekondigd dat hij met zijn FCA (Fiat Chrysler Automobiles) kantoor gaat houden in London. Dat zou neutraal terrein zijn voor zowel de Amerikanen als de Italianen. Hij blijft echter Chryslers en Jeeps in de USA bouwen en Fiats, Alfa Romeo’s en Lancia’s in Italië, hoewel ik van dat laatste nog niet zo zeker ben.

Fiat is de hoeder van twee merken die over een prachtige
historie beschikken en die op omvallen staan. De toekomst van Alfa Romeo is al
jaren een werk in uitvoering en Lancia staat al decennia op water en brood.
Volgens het plan dat Marchionne recentelijk in de VS ontvouwde, gebeurt er niet
veel met Lancia- het merk werd daar niet of nauwelijks genoemd. Dat zal vooral
te maken hebben met het feit dat de Amerikanen geen enkele boodschap aan het
erfgoed van Vincenzo Lancia hebben – ze kennen het niet of nauwelijks.

Bovendien is er helemaal niets dat Lancia-aficionados tot
vreugde kan stemmen – waar ter wereld dan ook. Marchionne wil Lancia in leven
houden als nationaal merk, enkel en alleen voor de Italianen en wellicht nog
wat andere pastaliefhebbers. Met auto’s die gebaseerd zijn op Fiats, een
teloorgang via de zogenoemde badge engineering dus. Marchionne heeft zelfs
mooiere plannen met Abarth dan met Lancia, dat krijgt tenminste nog een
roadster op basis van de nieuwe Mazda MX-5. En Fiat zelf waarschijnlijk een
nieuwe Barchetta.

Voor Alfa Romeo bestaan wel grootse voornemens,  het merk moet premium worden met exclusieve
achterwiel- en vierwielaangedreven platforms en het moet de komende vier jaar
groeien van 75 duizend auto’s jaarlijks (stand in 2013) naar 400 duizend
stuks.  Op Marchionne’s verlanglijst
staan een Giulia met bijbehorende Sportwagen, een rivaal voor de BMW 5-Serie, twee
suv’s die de X1 en X3 de handschoen toewerpen, plus een nieuwe Spider. Op
motorenvlak komen er nieuwe viercilinder turbomotoren aan met 100 tot 330 pk
naar gelang het model, een V6 met 400 tot 500 pk, een viercilinder diesel die
het bereik van 100 tot 200 pk kan afdekken, plus een zescilinder diesel die 250
tot 350 pk gaat leveren.

Uiteraard niets dan blijdschap over het zoveelste
reddingplan voor Alfa Romeo, maar dat gaat wel vergezeld van enige droefenis.
Want Lancia heeft een historie die minstens zo boeiend is, met een rijkdom aan
modellen waarvan er veel  een opvolger in
de moderne tijd verdienen. We moeten echter reëel zijn: Fiat gaat geen twee
historisch belangrijke merken redden – als het erin slaagt de oude glorie van
Alfa Romeo te herstellen, mogen we al heel blij zijn.

Gaat Lancia de verkoop in om de reanimatie van Alfa Romeo
mee te financieren? De Italiaanse liefhebbers hopen dat Lancia naar Volkswagen
verhuist, maar dat lijkt mij geen optie. Op de eerste plaats zal de opbrengst
gering zijn, op de tweede plaats zou het een strategische misser zijn een merk
met een nog altijd sterk imago te verkopen aan een concurrent die de financiële
macht heeft dat imago ten volle te exploiteren. De assortimenten van Alfa Romeo
en Lancia overlappen elkaar behoorlijk, ze hebben zich op vergelijkbare wijze
op het sportieve vlak bewogen. Reken er maar niet op dat Marchionne een merk
aan Wolfsburg gaat verkopen dat in potentie in staat is het opkrabbelende Alfa
Romeo te beconcurreren.

Zal Fiat het nog altijd geliefde Lancia een langzame dood
laten sterven? Dat is eigenlijk onacceptabel, maar als Alfa Romeo door dat
offer gered kan worden, verzacht dat de pijn aanzienlijk.

Ton Roks

Reacties

Toch blijft het verbazingwekkend dat niemand in de gaten lijkt te hebben dat deze trui dragende keizer eigenlijk geen kleren aan heeft. de ontvouwde plannen getuigen van een opportunisme dat overeenkomsten heeft met onze Spyker keizer. Financieel nauwelijks onderbouwd, volume doelstellingen die volstrekt niet realistisch zijn en als klap op de vuurpijl dat voortdurende gejeremieer over het verplaatsen van productie en hoofdkantoor. gelukkig weten de overige fabrikanten wel beter, de man wordt door zijn collega’s volstrekt niet serieus genomen. het is een slimmerik wiens financiële onafhankelijkheid ruimschoots is gewaarborgd, evenals dat van zijn nazaat. deze merken verdienen beter, veel beter dan de zoveelste, extreem overbetaalde charlatan.

Geplaatst door: Max ter Velde op

Ooit anders gehoord? Iedereen heeft ingeleverd in Europa , behalve de koning (+8%), en de rest vd heren met “top” functie’s. Zal ’t ooit veranderen? ’t Minste dat we kunnen doen is : blijven hopen !
Mooi artikel trouwens Ton, ik hoop er meer te zien, goede autojournalist -met-het-hart-op-de-juiste-plaats!
grtz. JP

Geplaatst door: JP op
Column Ton Roks: Alfa en Lancia - Automobielmanagement.nl

Column Ton Roks: Alfa en Lancia

Marchionne blijft verrassen, nu heeft hij aangekondigd dat hij met zijn FCA (Fiat Chrysler Automobiles) kantoor gaat houden in London. Dat zou neutraal terrein zijn voor zowel de Amerikanen als de Italianen. Hij blijft echter Chryslers en Jeeps in de USA bouwen en Fiats, Alfa Romeo’s en Lancia’s in Italië, hoewel ik van dat laatste nog niet zo zeker ben.

Fiat is de hoeder van twee merken die over een prachtige
historie beschikken en die op omvallen staan. De toekomst van Alfa Romeo is al
jaren een werk in uitvoering en Lancia staat al decennia op water en brood.
Volgens het plan dat Marchionne recentelijk in de VS ontvouwde, gebeurt er niet
veel met Lancia- het merk werd daar niet of nauwelijks genoemd. Dat zal vooral
te maken hebben met het feit dat de Amerikanen geen enkele boodschap aan het
erfgoed van Vincenzo Lancia hebben – ze kennen het niet of nauwelijks.

Bovendien is er helemaal niets dat Lancia-aficionados tot
vreugde kan stemmen – waar ter wereld dan ook. Marchionne wil Lancia in leven
houden als nationaal merk, enkel en alleen voor de Italianen en wellicht nog
wat andere pastaliefhebbers. Met auto’s die gebaseerd zijn op Fiats, een
teloorgang via de zogenoemde badge engineering dus. Marchionne heeft zelfs
mooiere plannen met Abarth dan met Lancia, dat krijgt tenminste nog een
roadster op basis van de nieuwe Mazda MX-5. En Fiat zelf waarschijnlijk een
nieuwe Barchetta.

Voor Alfa Romeo bestaan wel grootse voornemens,  het merk moet premium worden met exclusieve
achterwiel- en vierwielaangedreven platforms en het moet de komende vier jaar
groeien van 75 duizend auto’s jaarlijks (stand in 2013) naar 400 duizend
stuks.  Op Marchionne’s verlanglijst
staan een Giulia met bijbehorende Sportwagen, een rivaal voor de BMW 5-Serie, twee
suv’s die de X1 en X3 de handschoen toewerpen, plus een nieuwe Spider. Op
motorenvlak komen er nieuwe viercilinder turbomotoren aan met 100 tot 330 pk
naar gelang het model, een V6 met 400 tot 500 pk, een viercilinder diesel die
het bereik van 100 tot 200 pk kan afdekken, plus een zescilinder diesel die 250
tot 350 pk gaat leveren.

Uiteraard niets dan blijdschap over het zoveelste
reddingplan voor Alfa Romeo, maar dat gaat wel vergezeld van enige droefenis.
Want Lancia heeft een historie die minstens zo boeiend is, met een rijkdom aan
modellen waarvan er veel  een opvolger in
de moderne tijd verdienen. We moeten echter reëel zijn: Fiat gaat geen twee
historisch belangrijke merken redden – als het erin slaagt de oude glorie van
Alfa Romeo te herstellen, mogen we al heel blij zijn.

Gaat Lancia de verkoop in om de reanimatie van Alfa Romeo
mee te financieren? De Italiaanse liefhebbers hopen dat Lancia naar Volkswagen
verhuist, maar dat lijkt mij geen optie. Op de eerste plaats zal de opbrengst
gering zijn, op de tweede plaats zou het een strategische misser zijn een merk
met een nog altijd sterk imago te verkopen aan een concurrent die de financiële
macht heeft dat imago ten volle te exploiteren. De assortimenten van Alfa Romeo
en Lancia overlappen elkaar behoorlijk, ze hebben zich op vergelijkbare wijze
op het sportieve vlak bewogen. Reken er maar niet op dat Marchionne een merk
aan Wolfsburg gaat verkopen dat in potentie in staat is het opkrabbelende Alfa
Romeo te beconcurreren.

Zal Fiat het nog altijd geliefde Lancia een langzame dood
laten sterven? Dat is eigenlijk onacceptabel, maar als Alfa Romeo door dat
offer gered kan worden, verzacht dat de pijn aanzienlijk.

Ton Roks

Reacties

Toch blijft het verbazingwekkend dat niemand in de gaten lijkt te hebben dat deze trui dragende keizer eigenlijk geen kleren aan heeft. de ontvouwde plannen getuigen van een opportunisme dat overeenkomsten heeft met onze Spyker keizer. Financieel nauwelijks onderbouwd, volume doelstellingen die volstrekt niet realistisch zijn en als klap op de vuurpijl dat voortdurende gejeremieer over het verplaatsen van productie en hoofdkantoor. gelukkig weten de overige fabrikanten wel beter, de man wordt door zijn collega’s volstrekt niet serieus genomen. het is een slimmerik wiens financiële onafhankelijkheid ruimschoots is gewaarborgd, evenals dat van zijn nazaat. deze merken verdienen beter, veel beter dan de zoveelste, extreem overbetaalde charlatan.

Geplaatst door: Max ter Velde op

Ooit anders gehoord? Iedereen heeft ingeleverd in Europa , behalve de koning (+8%), en de rest vd heren met “top” functie’s. Zal ’t ooit veranderen? ’t Minste dat we kunnen doen is : blijven hopen !
Mooi artikel trouwens Ton, ik hoop er meer te zien, goede autojournalist -met-het-hart-op-de-juiste-plaats!
grtz. JP

Geplaatst door: JP op