Met 274.804 geregistreerde nieuwe personenwagens scoorde mei 5,2 procent beter dan mei 2013. Na vijf maanden in 2014 staat de teller bij onze oosterburen op 1,26 miljoen, hetgeen 3,4 procent meer is dan dezelfde periode in 2013.

Van de Duitse merken presteerde Porsche relatief het beste, met een stijging van 11 procent in mei 2014 ten opzichte van mei 2013. Mercedes daarentegen moest een kleine min (0,5 procent) slikken, wat evenwel stukken beter is dan de forse minnen bij Mini (-15,8 procent) en Smart (-12,3 procent). Onbedreigd marktleider in Duitsland is Volkswagen (21,2 procent), ofschoon het merk lager groeide (2,4 procent) dan het marktgemiddelde. Audi’s afzet groeide vorige maand met vijf procent vergeleken met mei 2013, terwijl BMW juist bijna vijf procent inboette. Opel noteerde een plus van negen procent, terwijl er ook blije gezichten waren bij Ford (4,3 procent groei) en Toyota (9,1 procent).

Meer dan een kwart van alle nieuwe personenwagens viel in de compacte klasse. De sterkste groeiers waren de segmenten premium (+33,9 procent) en SUVs (+30,1 procent).

Bron: Automobilwoche