"De onderlinge concurrentie maakt ons alle drie sterker", aldus Rupert Stadler, CEO van Audi. "Samen met de collega’s uit München (BMW) en Stuttgart (Mercedes-Benz) zijn we de duidelijke leiders in het premiumsegment. Maar wij willen zelf de beste zijn. Daarvoor vechten we en dat maakt ons sterker".

Ferdinand Dudenhöffer, professor aan het onderzoekscentrum CAR van de universiteit Duisburg-Essen, beaamt dat de Duitse premiummerken een unieke positie bekleden. "Hét kenmerk van premium is innovatie en een sterke positionering". De professor wijst op de situatie bij Lexus. Het premiummerk van de Japanse autobouwer Toyota volgt met 512.000 verkopen vorig jaar op ruime afstand van het leidende Duitse trio. "Lexus bestaat al 30 jaar, maar toch is het merk nog altijd geen succes. Het heeft geen eigen Onderzoek&Ontwikkeling afdeling, geen eigen fabrieken. Alle modellen worden samen met Toyota gebouwd. De belangrijkste innovatie van het Japanse concern, de hybride technologie, werd eerst bij de eigen modellen gebruikt en pas veel later bij Lexus".

Technologie is dus een van de belangrijkste verklaringen voor de Duitse dominantie. De 3 merken komen er ook trots voor uit. "Vorsprung durch Technik" werd één van de bekendste slogans ter wereld. Mercedes-Benz noemt zich "de uitvinder van de auto". BMW staat voor plezier tijdens het rijden.

Elk premiummerk legt wel eigen accenten in zijn innovatie. "Hoe ziet de toekomst eruit?", luidt de titel van het jongste jaarverslag van Audi. Het merk met de 4 ringen kijkt een halve eeuw vooruit. En legt opvallend sterk de nadruk op zelfrijdende auto’s, in een wereld zonder verkeerslichten. BMW had al in 2011 op de autoweg tussen München en Nürnberg een zelfrijdende auto. Mercedes-Benz herhaalde vorige zomer de stunt met zijn S-klasse. Het merk uit Stuttgart noemt zich vandaag de marktleider in autonoom rijden. Op de autowegen in Baden-Württemberg duiken geregeld zelfrijdende Mercedessen op. BMW mikt tegenwoordig bijzonder sterk op elektrische auto’s, gemaakt uit carbonfiber (koolstofvezel). Die wegen de helft lichter dan stalen constructies, en een derde lichter dan aluminium. Dat doet uiteraard het brandstofverbruik dalen. De 3 Duitse premiummerken houden elkaar dus wakker, dat is duidelijk.

Bron: Autointernationaal