De machtige Agnelli-familie en de andere investeerders komen vrijdag 1 augustus bijeen in Turijn om het einde van Fiat als een Italiaanse onderneming te bezegelen, nu het bedrijf is gefuseerd met Chrysler. Fiat Chrysler Automobiles NV werkt onder Nederlandse bedrijfswetgeving, zal worden gevestigd in het Verenigd Koninkrijk en wordt genoteerd aan de beurs van New York. "De geboorte van FCA zal het moeizame leven van Fiat beëindigen", zei John Elkann, de bestuursvoorzitter van het Fiat-concern en de kleinzoon van Gianni Agnelli.  "Voor het eerst hebben we een ander perspectief,  we hoeven nu geen overlevingsspel te spelen."

De industriële analisten verwachten dat Fiat in de aandeelhoudersvergadering wel de benodigde twee-derde meerderheid die nodig is voor de fusie zal behalen omdat Exor (de holding van de familie Agnelli)  veel invloed heeft met een aandeel van dertig procent. De fusie tussen Fiat en Chrysler zal qua omvang de zevende autofabrikant van de wereld opleveren.      

De nieuwe internationale structuur past bij een bedrijf dat zich verwijdert van nationale kampioenen zoals Fiat die decennia lang trots was op zijn Italiaanse en Turijnse achtergrond en geschiedenis.  Door zich te verbinden met Chrysler kan Fabbrica Ittaliana di Automobili Torino zich beter meten met de zwaargewichten van deze wereld zoals GM, Toyota en Volkswagen, redeneert topman Sergio Marchionne. De dreiging van een bankroet tien jaar gelden wees er al op dat de focus op Italië niet langer houdbaar is.

Inefficiënte reorganisaties heeft de Italiaanse economie over de afgelopen veertien jaren laten stagneren – er is sprake van economische krimp in tien van de laatste elf kwartalen. De werkloosheidscijfers zitten op recordhoogte. Dezelfde problematiek geldt voor Fiat. Zwaardere uitstootnormen vragen om financiering van de ontwikkeling van schone motoren en daarvoor moet men grote volume verkopen. Men moet expanderen op opkomende markten zoals China en India. Maar nu men is samengevoegd met Chrysler wil Fiat in de komende vijf jaar 55 miljard euro investeren om de afzet te verhogen met zestig procent tot zeven miljoen auto’s in 2018.  Dat is altijd nog aanmerkelijk minder dan de tien miljoen auto’s die de Volkswagen Groep dit jaar al gaat halen.
Tien jaar geleden begon Marchionne al met de zoektocht naar een partner. Hij deed een bod op Opel dat door GM te koop was gezet maar dat mislukte. Maar toen Chrysler in 2009 failliet ging, gaf de Amerikaanse overheid de kans aan Fiat om Chrysler in Auburn Hills te reorganiseren.  Hoewel Italië niet volledig zal worden verlaten, wordt het veel minder centraal. Het hoofdkwartier zal worden verplaatst van een villa bij de iconische voormalige fabriek Lingotto. De nieuwe plaats wordt Slough in Engeland totdat FCA zijn nieuwe kantoor het eind van het jaar opent in Londen.  Om de zaak voor Italië niet nog erger te maken, zal Marchionne de administratie en de it in Turijn laten. Hij beloofde ook alle Italiaanse fabrieken open te houden en hij zal ongeveer dertigduizend medewerkers opnieuw aannemen, die voornamelijk op verlof zijn. (bron: Automotive News)